Hej,

Har precis byggt mig ett fräsbord och letar igenom min samling av gamla frässtål som jag ärvt av fasrsan eller köpt billigaste på Jula. En sorglig blandning av 6mm och 8mm skaft, många med brända skär, och inser att det är dags att skaffa lite nya, speciellt notfräsar.

Den nya maskinen (en 2400W Triton) kom med 1/2" och 12mm spännhylsa, och jag köpte till en 8mm spännhylsa för att kunna använda några av de stål jag redan har.

Hur stor skillnad är det att gå upp på 12mm skaft? Utbudet i "vanliga affärer" minskar ju drastiskt när jag söker, samtidigt som priset ökar markant om man går in på special affärerna. Jag förstår att kvalitetsstål inte är gratis men i vilka applikationer är det värt att gå på dessa för en enkel hobbysnickare? Tar även tacksamt emot tips om vilka tillverkare som anses göra kvalitetsstål och vilka butker som rekomenderas.


Nytt fräsbord med röd anhållslinjal, svart spännhylsa och verktyg på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Ivar
 
AliExpress 1/2”. Väldigt stort utbud av fräsar med 1/2” skaft.
Om du har det som hobby tycker jag att kvaliteten vs priset är bra.
Skall du köra dagligen eller flera gånger i veckan kan det nog vara värt att investera i dom lite mer erkända stålmärkena.

Dag

Verktygsvägg i verkstad med sortiment av fräsar med 1/2" skaft, verktygsfästen och en Bosch-router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wealden Tool Company brukar rekommenderas, bra stål till bra priser.
https://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html

Cobolt gör också bra stål men är inte helt gratis.

Själv köpte jag mig ett set innehållande 30 olika stål från Bosch, med 8mm axel. Dryga 1000lappen på Amazon.se
 
stigen stigen skrev:
AliExpress 1/2”. Väldigt stort utbud av fräsar med 1/2” skaft.
[bild]
ok, men är utbud och pris enda skälet till att gå upp på 12mm resp 1/2" skaft? Trodde att det skulle finnas någon teknisk anledning att ha grövre skaft, typ mindre vibration eller nåt.


FredrikR FredrikR skrev:
Wealden Tool Company brukar rekommenderas, bra stål till bra priser.
[länk]

Cobolt gör också bra stål men är inte helt gratis.

Själv köpte jag mig ett set innehållande 30 olika stål från Bosch, med 8mm axel. Dryga 1000lappen på Amazon.se
ok, tackar för tips, f.n så lutar det nog åt att kompletera med notfräskittet från bosch med 8mm skaft, så får man väl köpa enstaka cobolt fräsar för det som man använder mycket eftersom.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I ivp skrev:
ok, men är utbud och pris enda skälet till att gå upp på 12mm resp 1/2" skaft? Trodde att det skulle finnas någon teknisk anledning att ha grövre skaft, typ mindre vibration eller nåt.



ok, tackar för tips, f.n så lutar det nog åt att kompletera med notfräskittet från bosch med 8mm skaft, så får man väl köpa enstaka cobolt fräsar för det som man använder mycket eftersom.
Grövre skaft = mindre vibrationer.
Och så kan man fräsa med bredare stål.
Dessutom så finns det mycket att välja på när det gäller 1/2” stål på vissa inköpsställe till bra priser.
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.