Hej,

Jag har en Easee-laddbox installerad i garaget. Den är installerad av elektriker enligt konstens alla regler med 3-fas direkt från huvudcentralen inkl jordfelsbrytare.
Behöver ha ett 3-fas uttag i garaget och jag har nu två alternativ.

1. Klippa kabeln som laddboxen är installerad på, sätta dit kopplingsdosa och i denna dra en ny kabel till ett nytt uttag samt den andra som får fortsätta gå till laddboxen men nu via kopplingsdosan. Nackdelen här är att kabeln troligtvis blir för kort att bara kapa och sätta en kopplingsdosa i mitten.

2. Koppla in ett nytt 3-fas uttag genom att använda befintliga kopplingsplintar i laddboxen. På exakt samma sätt som när man seriekopplar laddboxarna. Min fråga är här; kan jag göra det utan att riskera att ta sönder laddboxen? Tänker ifall det finns någon inbyggd styrning och att man ENBART kan koppla in laddboxar i serie..

Uttaget kommer förmodligen användas mycket sällan. Kommer tilläggsisolera vinden och är då i behov av 3-fas.
Så antingen hyr jag ett kraftverk vid tillfälle för någon tusenlapp eller kopplar på ett uttag på befintlig för någon hundralapp..

Så, lång fråga kort: Kan man koppla på ett 3-fas uttag på en eassee-laddbox utan att riskera att sabba den?
 
För tydlighetens skull kan det vara bra att påpeka att olika apparater så gott som aldrig seriekopplas. Om plintarna i laddboxen har plats för dubbla trådar ser inte jag något problem med att koppla vidare till ett trefasuttag. Elektriskt blir det precis lika parallellkopplat som när du klipper kabeln och grenar av i en dosa.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För tydlighetens skull kan det vara bra att påpeka att olika apparater så gott som aldrig seriekopplas. Om plintarna i laddboxen har plats för dubbla trådar ser inte jag något problem med att koppla vidare till ett trefasuttag. Elektriskt blir det precis lika parallellkopplat som när du klipper kabeln och grenar av i en dosa.
Tack för svar. Var lite så jag tänkte. De är ju uppenbarligen gjorda för att kunna koppla in fler laddboxar. Bifogar bild från installationsmanualen.
 
  • Diagram från en installationsmanual som visar kabelmatning för flerfackskoppling för laddboxar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Fungerar att koppla i boxen - och lyser hemmapul så det stänker.
Det ser mindre skit ut om du kopplar ur boxen och sätter en dosa på kabeln på ett snyggt ställe och sedan drar två nya kablar till box och 3-fasuttag.
Om elektrikern - (helt i onödan eftersom easee har jfb med dc felskydd inbyggt) - satt jfb så är ju 3-fasuttaget i sin ordning.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Varför inte dra fram en ny 3 fasmatning?

Vad är laddboxen avsäkrad med?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Absolut INTE dosa matningen till laddboxen!
Hyr ett elverk så slipper du sabba garantier på din laddboxinstallation hos elfirman som gjort jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.