Nu ger jag mig.. har letat efter en slimmad "downlight" för utomhusbruk ett bra tag,
modellen jag söker är alltså en rund "downlight" att montera i underkant på ett altanräcke

Hittar mängder med modeller för inomhusbruk, men det skall ju vara kapslat/ip-klassat för utomhus

Ca-diameter 40-70mm

Helst i svart metall och inte med ett för vasst/starkt ljus

Med slimmad menar jag ett "hus" som helst inte bygger mer än ca 50mm i tjocklek - om möjligt?

Prisklass från 100 - 500kr/st (totalt behöver jag antingen 4 eller 5st), ju billigare desto bättre :)
 
G
Testa att söka på "decklight". De brukar vara små och fungerar ofta som belysning neråt också.
 
Sorry, borde skrivit att det måste vara något man inte "fräser in" i räcket undertill,
utan de skall alltså bygga ut i en kopp precis under räcket, därav att tjockleken är viktig!
 
Hojte Hojte skrev:
Typ något sådant här?
[länk]
Typ.. men inte infällbara, borde skrivit det..

behöver den modell som blir som en "metallkopp" som man alltså placerar spotten i

gissar på att en vanlig decklight kan fungera, men då måste det vara med distansutbyggnads-koppen med
 
G Gooli skrev:
Testa att söka på "decklight". De brukar vara små och fungerar ofta som belysning neråt också.
är inte alla decklight för infällbart montage?
 
G Gooli skrev:
Ska du ha utanpåliggande montage kanske dessa skulle fungera.
[länk]
börjar bli något åt rätt håll :)

men går det att hitta utomhus-klassade med "kopp" (eller vad det kallas) så att de bygger ned lite - och framför allt ser snyggare ut från altanen sett?
 
Borde ju gå att göra egna "koppar" i trä som svartmålas. Typ hålsåga ur en planka i lämplig dimension. Då blir det enkelt att använda decklights för infällt montage och finns då från under 40kr / st. Jula har 10-pack. Men det beror på vad räcket är i för material om det passar att göra så..
 
A Anderscurl skrev:
Borde ju gå att göra egna "koppar" i trä som svartmålas. Typ hålsåga ur en planka i lämplig dimension. Då blir det enkelt att använda decklights för infällt montage och finns då från under 40kr / st. Jula har 10-pack. Men det beror på vad räcket är i för material om det passar att göra så..
Räcket är i trä, ca 25mm tjocklek

hade dock velat ha i svart metall eftersom de hade matchat övrig belysning på altanen

betalar hellre 300kr/st om jag kan hitta i metall med utanpåliggande funktion!
 
Hojte Hojte skrev:
[länk]
Då blir den ju en svart kopp som du vill ha?
Ungefär så japp.. nu hade jag dock hittat en som förvisso är lite tjockare (+40mm) men då till priset av 100kr/st (ip54) så det kändes prisvärt att börja med dom, totalt behövde jag 7st armaturer (GU10)
 
N najks skrev:
Ungefär så japp.. nu hade jag dock hittat en som förvisso är lite tjockare (+40mm) men då till priset av 100kr/st (ip54) så det kändes prisvärt att börja med dom, totalt behövde jag 7st armaturer (GU10)
Så bra, länk till den du hittat?
 
Hojte Hojte skrev:
Så bra, länk till den du hittat?
Hittar inte länken nu men det var hos "lampmani.se", landade på 790kr fraktat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.