Hej,

Ett ämne som det redan har skrivits mycket om, men jag skulle vilja ha lite rekommendationer angående åtgärder i krypgrund.

Vi har flyttat in i ett tegelhus byggt 1960 med tillbyggnad byggd 2000.
Huset är nyligen totalrenoverat med nya badrum, kök, golv med golvvärme, tak, väggar etc.
När vi besiktigade huset inför köpet så konstaterades en viss mikrobiell påväxt på bjälklagets undersida under tillbyggnaden och fuktkvoten var då (december) på 15%.
Besiktningsmannen rekommenderade att vi skulle mäta fukten i krypgrunden under året och om det var för hög fuktnivå under längre perioder sätta in en avfuktare i krypgrunden.

De senaste två veckorna har jag haft en fuktmätare ståendes i krypgrunden och den pendlar mellan 78-85% samt 6-9 grader.

Att vi behöver åtgärda fuktnivån med en avfuktare är inräknat när vi köpte huset, men det som oroar mig är att det har börjat komma in dålig lukt i vårt sovrum som ligger i tillbyggnaden, vilket inte är önskvärt när man ska sova.

Vi kände inte av detta när vi tidigare varit i huset, men huset har stått tomt sedan vi köpte det i November och det kan vara så att ventilationen som vi satte igång när vi flyttade in för ett par veckor sedan skapar ett undertryck i huset som suger upp den dåliga lukten från krypgrunden.

Lukten vi känner luktar typ jord, källare, gammalt hus och inte direkt mögel.

Både OCAB och Anticimex tar strax över 10.000kr för en inomhus/lukt utredning där de kommer att föreslå åtgärder.

Tänkte kolla hur ni skulle gå tillväga?
Skulle ni bara installera en avfuktare och hoppas att lukten minskar?
Skulle ni göra en utredning? Vilket bolag i så fall?

Tar gärna emot tips, tankar och ideer på andra åtgärder med.
 
  • Fukt och mögel på en bjälke i en krypgrund med synliga spår av mikrobiell påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst vy av krypgrund i ett hus, visande fuktiga stenar och en del av husets isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund under ett hus med tecken på mögel och fukt på träbjälklaget och isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sarahikällaren
  • Laddar…
Vad har ni för ventilation , fläktar, ventiler i vilka rum ? Är du säker på att doften kommer underifrån ? Hur länge har ni bott i huset ?
 
Vi har FTX ventilation som installerades förra året och har utblås i alla rum.

När jag lägger näsan mot golvet så känns lukten från ena långsidan av sovrummet där golv och vägg möts.

Vi har bott i huset i fyra veckor.
 
Försök täta mer i springorna i golvbjälklaget som förra ägaren verkar ha påbörjat, tex med fogskum. Det ser inte så fuktigt ut där, avvakta med avfuktare. Kanske inte ens nödvändigt
 
  • Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
Davidbagare
Om det blir läge för avfuktare, vilket jag nog hade rekomenderat, så kan jag slå ett slag för denna:
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Drybox-X200/p/36-5178
Jag installerade en sån i vår krypgrund och fick ner luftfuktigheten från 80-85 till 60. Lätt att installera själv med och kan säkert hjälpa med den dåliga lukten med. Men framför allt stoppa påväxten..
Lycka til!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.