Hej Alla!
Kan någon hjälpa mig förstå det dör med elpriser?
Har en lght och ett sommarhus i samma zon. Samma avtalstyp (rörligt) dock två olika elleverantörer. Den ena tar 1,30/kWh och den andra 2,30/kWh. Detta är ren elpris alltså innan mons skatt och allt annat. Hur fungerar det? Varför så stor skillnad? Kan elbolagen bestämma pris själva?
Jag har försökt leta reda på svaret dock ej lyckas. Kan någon kunnig förklara detta?
 
Det skiljer väl på abbonemanget mellan hus och lägenheter??
 
Spotpris ska ju vara samma i samma zon.
Sedan tillkommer olika avgifter, ev rabatter, skatt, moms..
 
Ja, dessvärre är det så att ett rörligt månadspris kan vara helt godtyckligt utan att kunden på nått rimligt sätt kan få insyn i hur priset sätts. De flesta elhandelsbolag använder volymvägning av elpris vilket innebär att du som enskild kund betalar för hur hela kundkollektivet har förbrukat den månaden. Dvs det beror på vilket pris elhandelsbolaget köper in el timme för timme. Sen kan även elhandelsbolagen säkra upp med terminshandel på elbörsen mm. Men summa sumarum, det beror på vilka vanor kundstocken har och hur duktig elbolaget är på terminhandel. Som jag har förstått det. Dom kallar det ”inköpspris”. Själv har jag bytt till ett elhandelsbolag som har fast påslag på spotpriset istället för inköpspris. Då vet jag vad jag kan förvänta mig.
 
Tusen tack för förklaringen!!
Det här är en djungel!
Jag sitter just nu och jämför olika elleverantörer.. borde ingå som ämne i skolan.
Vilken lev har du valt?
 
Håller med! Verkligen en djungel! Jag skickar dig ett DM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.