Har en rätt rejäl pjäs tilll öppen spis som vi nu gärna kompletterar med en gjutjärnskassett. Inne i spisen sitter idag någon form av metallskal, "keddy superfire" verkar vara produktnamnet. Det finns också separat tilluft som tas utifrån och det finns 2 spjäll som öppnar/stänger 2 luftkanaler som mynnar ut på sidan om öppna spisen. Dessa luftkanaler brukar ge lite varm luft som kommer ut men det känns fortfarande som om att man "eldar för kråkorna" så har införskaffat en Keddy SK1002 som jag tänka montera.

Frågan som jag ställer mig nu är lite vad jag behöver göra.
* Luftkanalerna på sidan känns som en bra grej och inget som stör, de borde kunna vara kvar.
* Tilluft utifrån hade ju varit trevligt att ha kvar, borde gå att koppla direkt till nya kassetternn? Eller är det bara onödigt krångligt?
* Behöver man plocka bort den gamla "Keddy superfire"-plåten? Känns kanske också lite onödigt? Ser ut att sitta rätt rejält där inne.
* Ta bort spjäll och hacka fram en lucka för gallet borde vara en lätt match men rökkanalen och spjället sitter väldigt långt ut (mot öppningen) i den öppna spisen medans kassetten har en anslutning för rör som pekar snett bak, kan man böja röret lite som man vill?

Kommer också behöva sätta in ett nytt rör i skorstenenen som är ganska gammal och inte väldigt tät.
 
  • En traditionell vit öppen spis med en metallskal inuti och en svart halvrund häll framför på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis med märkningar för gjutjärnskassettinstallation och ask i förbränningsutrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en öppen spis fylld med aska och sot, med ett metallskal i botten och verktyg på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Kollade lite idag och bakom plåten (keddy superfire) så verkar det vara en del tomrum. Man kan också skönja där hålet till skorstenen kommer ner.

Tänker att man kan såga/skära upp ett hål i plåten på 15x15cm för att få igenom rökröret.

Också en bild på skorstenen, tycker den ser "rejäl" ut :crysmile:
 
  • Tomrum bakom en metallplåt där man kan se skorstenens nedre del; överväger att skära hål för rökrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt tomrum bakom en plåt med en synlig kontur av skorstenens hål, yta med textur och små fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomrum och skorstenshål bakom metallskena i en Keddy Superfire.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomrum bakom plåt med synligt hål för skorsten, förberedelse för rökrör installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en ficklampa och lyser ner i ett skorstenens schakt, visar insidan och djupet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
ytterligare en bild på det jag tänker att man kan ta bort för att få igenom röret
 
  • Betongvägg och rör med markerat område i rött för att visa var man kan ta bort material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns helt fel så sitter baksidan i sidorna, och borde inte stå för sig själv...

Tror att det enklaste är att rensa ur rubbet, även om det är teoretiskt möjligt att kapa ur så handlar det om ungefär 10 mm tjockt gjutjärn (baksidan) och typ lika tjockt plattjärn i spjället..

Även om en kassett drar betydligt mindre luft än en öppen spis så känns det värt att behålla tilluft utifrån.. Jag gjorde inte det, och ångrar mig redan.... Kassetten behöver nån tiilbehörsgrej för att koppla på tilluften, men det handlar nog inte om många kronor...
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Jag kapade ut dom flesta delarna i min superfire en gång i tiden. Kanske blir det lite mer svängrum när kassetten ska monteras..?
Tilluft utifrån låter ju smart. Går det inte att ansluta direkt mot kassetten borde det ju ändå minska risken för kalldrag vid andra platser i rummet.
 
Nu håller jag som bästa på att slutföra detta projekt. Det var rejält jobbigt att skära sönder den men gick bra med vinkelslip och tigersåg
 
  • Renoveringsprojekt av en öppen spis med arbetsverktyg som vinkelslip och tigersåg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppskuren metallbit med taggar framför verktyg som vinkelslip och tigersåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med öppen spis under arbete, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskuren öppning i en betongkonstruktion med synliga tegelstenar och användning av vinkelslip och tigersåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag plockade ur alla gjutjärnsbitarna hela.. Har för mig att jag fick borra ur en eller två skruvar, men att kapa sönder dem på plats verkar lite överdrivet jobbigt?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H herge skrev:
Nu håller jag som bästa på att slutföra detta projekt. Det var rejält jobbigt att skära sönder den men gick bra med vinkelslip och tigersåg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag plockade ur alla gjutjärnsbitarna hela.. Har för mig att jag fick borra ur en eller två skruvar, men att kapa sönder dem på plats verkar lite överdrivet jobbigt?
haha kul att du säger det för den sista biten gjorde jag så med och det gick bra
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Spännande bilder. Jag håller på med precis samma operation nu. Gjutjärnet är ett sprött material så det slog jag sönder med liten slägga och med hjälp av att stöta ett stort järnspett rakt emot delarna.
Vad trångt och bökigt det verkar vara att få ut spjället. Räcker det att bara såga bort den rörliga spjälldelen och låta själva ramen vara kvar?
Behöver givetvis ta ut material även i ramen för att få igenom rökröret dock, eller om jag tar slang.
 
Jag plockade bort ramen, det var inte så knepigt... Sågade isär det på mitten med tigersågen och plockade ut bitarna...

Om jag inte minns fel så var hålet så smalt att det inte gått att få igenom en slang..
 
Bra, då har jag ett råd där. Nej själva spalten som är spjället är väldigt långsmalt, så det måste breddas på mitten/tas ur för att få upp rökrör motsvarande.
 
Resterna av gjutjärnet. Manuellt demolerat. Fick ta i lite.
 
  • En hög med demonterade gamla gjutjärnsdelar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
herge
  • Laddar…
Sådär, skorstenen glidgjuten, installationen besiktigad och godkänd av sotaren, lagom i tid till vintern
 
  • Nyglidgjuten skorsten och vedspis klar för vintern, omgiven av ved och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.