Claes Sörmland
M Manonano skrev:
Hej

Men jag är osäker på att det är lineoljefärg.

Detta då jag målat om förrådet som hade samma färg som fasaden.

Förrådet utsätts för mer sol än fasaden.

Där har jag inga problem.

Gällande fasaden så sker problemet i "skugga området" som är högst upp i fasaden.

Jag får alltså inga blåsor i nedre delen som utsätts för sol.
Det behöver inte ha målats med det vi idag kallar för linoljefärg och som man köper på typ byggnadsvårdsbutiken. Nästan alla "oljefärger" förr hade nån komponent av linolja eller annan vegetabilisk olja som ställer till det på samma sätt.
 
jag hade blästrat fasaden först sen målat om jag var ni
 
Hej ..

Jag tänkte testa mig fram..

Första testet blir lim + vatten som jag tänkte stryka på. Ifall det är kåda som tränger fram så har jag läst att det kan stoppas med kvistlack alt. lim+vatten

Har tvättat där jag skrapat bort med Yes + vatten och därefter T-röd.

Tänkte att den får vädra i någon vecka.
 
  • Gilla
saitta
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag hade blästrat fasaden först sen målat om jag var ni
och vad hjälper blästringen mot oljan som finns inne i träplankan ? mycket jobb till ingen nytta, tycker jag
 
  • Gilla
pjkw och 4 till
  • Laddar…
Kanske Claes Sörmland kom nära sanningen? Vilka gamla oljor det nu är i våra bubbliga plankor så är oljorna byggda av kolvätekjedjor som oxideras/ söndras till koldioxid(gas) + vatten. Gasen koldioxid blåser upp bubblan som ibland innehåller doftfri vätska (vatten?). Det är bara mina gissningar som jag grundar på beskrivningar av våra bubblor.
Det finns kanske en kemisk tillsats i akrylatfärgen eller grundningen som påskyndar söndringen av den gamla oljan och det bubblar på ställen där det fortfarande finns gamla oljerester kvar?

Det verkar vara riskfylld att använda akrylatfärger på gamla fasader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl P och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
och vad hjälper blästringen mot oljan som finns inne i träplankan ? mycket jobb till ingen nytta, tycker jag
får det att sitta bättre
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog "linoljeblåsor".
Jag håller nog med Claes angående anledningen.
Vi lät alltså måla om hela stugan 2014. Målaren utförde en noggrann tvättning och skrap av gammal färg och målade sen med Becker Perfect oljebaserad grund- och färdigfärg.
Blåsorna finns bara på de delar av huset som är "ursprungliga" från 1964, men både i skugga och sol.
På en utbyggnad som gjordes i mitten av 1980-talet finns inga blåsor.

Skillnaden är nog att man använde linoljebaserad färg 1964 och den mättade träet med olja som beskrivits.
Däremot användes säkert "modernare" färg för utbyggnaden och därför är väggarna där inte mättade med linolja.

Så där kunde vi måla över med Becker Perfect utan problem.
Vi byggde också ett Attefallshus 2016 som målades med samma färg som om-målningen på huset och vi har inga blåsor där...
 
  • Gilla
M.S och 1 till
  • Laddar…
Huset är byggt 1969.
Det är nog lineolja i panelen.
Sen att jag nu målat om till svart har förmodligen satt igång det hela.

Frågan är ifall man kan pensla på med lack eller dylik som kanske stoppar gasbildning ?

Vad kan jag göra ?
 
Redigerat:
M Manonano skrev:
Detta då jag målat om förrådet som hade samma färg som fasaden.
Menar du med "färg" här kulören eller den faktiska färgprodukten?
Om du inte själv målade det underliggande lagret (eller lagren) så kan du ju inte veta vad det var för sorts färg som användes då...
 
B Bo Berglund skrev:
Menar du med "färg" här kulören eller den faktiska färgprodukten?
Om du inte själv målade det underliggande lagret (eller lagren) så kan du ju inte veta vad det var för sorts färg som användes då...
Hej

Det enda jag kom fram till var att färgen inne inte var slamfärg.

Har googlat för fullt och hittat något som kan vara intressant. Kanske ska jag göra som experten skriver.. Person i fullständig skyddsutrustning förbereder sig för målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett diskussionsforum med text om linoljefärgblåsor och förebyggande underhåll av träsnickerier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Manonano skrev:
Det enda jag kom fram till var att färgen inne inte var slamfärg.
Vi pratar väl om utomhus fasadfärg?
 
B Bo Berglund skrev:
Vi pratar väl om utomhus fasadfärg?
Haha... Ja.. utomhus färg.. såg att jag skrev annat..
 
Har blåsorna börjat bli ett problem när man började med vattenbaserade färger? Gamla fasaden målades om ett antal gånger utan att den bubblade men det sista färgen som utlöste bubblorna var definitivt vattenbaserat. Kan det ha en betydelse?
Nu läste jag om att man kan måla över med alkyd-, linolje- och akrylatfärger och bubblorna dyker upp ändå oberoende av färgsort. Är det något i dom vattenbaserade färger som utlöser reaktion med gamla oljor som gamla fasader var impregnerade med? Skumt.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Jag tror att de nya plastfärgerna blivit mer "täta" och på de viset "sugit" åt sig värme som inte släpps ut?

Nu har jag svart färg och den blir väldigt varm när solen steker på.

När jag skar bort bubblorna så var det ca 8-10 grader ute. Ändå var fasaden väldigt varm p g a solen.

Vill bara informera om att blåsorna visar sig efter sommaren .. mellan hösten /vintern .

Det är därför jag blir kluven.

Jag målar...bubblorna dyker upp några månader efter ..
 
  • Gilla
Aloupeus
  • Laddar…
Använt 04 Wood Tex Täcklasyr (Flügger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.