Hej!. Tänkte fråga lite om installation här.

Första fråga gäller placeringen av guidekabel och laddstation. (ca 500 m2 gräsmatta). (kolla bild)

Jag har 2 ideer men ni får gärna skriva om ni tror är bättre på ett annat sätt. Vad är bäst rött eller blått? Gräsmatten till höger i bild är mycket större än till vänster.

Om ni har tips / till vilket avstånd man ska köra med begränsningskabeln får ni gärna hojta till också. Finns det någon som vet hur långt inne över kablen som den klipper?

Jag måste såklart läsa manualen när den kommer men ni som har tips är välkomna. (y);)
 
  • Luftbild av en trädgård med röda och blåa linjer som representerar två planerade rutter för guidekabel och laddstation för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips: manualer finns att ladda ner från Husqvarnas hemsida. Det är bra att läsa den innan grejorna levereras.
https://www.husqvarna.com/se/sokresultat/?groups=DOCUMENTS&q=automower+415x

Avstånd mellan olika föremål etc finns tydligt angivet i den. Det går även att i klipparen justera i cm hur långt den ska passera över kabeln.

Det kommer att funka med båda platserna. Vanligtvis vill man ha laddaren vid den största klippytan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Take the red pill!

Jag skulle välja rött av tre skäl:
  • Det ser ut att vara den största ytan.
  • Det är bra att ha en raksträcka på ett par meter rakt ut från laddstationen.
  • Klipparen kör på vänster sida om begränsningskabeln mot laddstationen sett. Det gör att du får ytterkurvor snarare än innerkurvor i dina skarpa 90-böjar, vilket gör det lättare att få dem mjukare.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Take the red pill!

Jag skulle välja rött av tre skäl:
  • Det ser ut att vara den största ytan.
  • Det är bra att ha en raksträcka på ett par meter rakt ut från laddstationen.
  • Klipparen kör på vänster sida om begränsningskabeln mot laddstationen sett. Det gör att du får ytterkurvor snarare än innerkurvor i dina skarpa 90-böjar, vilket gör det lättare att få dem mjukare.
Tror det blir så faktisk - tack för bra poäng med vilken sida den kör av guide kablen - hadde jag inte tänkt på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.