Har fått offerten från skidstahus och tycker det ser bra ut, har några funderingar dock...
Huset är tydligen så pass nytt att det endast finns ett uppbyggt, och det är i härnösand och vi bor i stockholm...Skulle ni åkt upp dit för att kika på det?
annars kanske man stirrar sig blind på ritingar och bilder.

dessutom, är det värt 38 900kr för att välja till 3-glasenergiglas?

Har fått några referenser att ringa på av leverantören men hur kan man lita på att det verkligen är en "nöjd kund"? går väl inte å kolla?

Har ni några andra tips så tas dessa tacksam emot! :D
 
Man skulle ju kunna gissa att byggkvalitet och så är ganska lika på alla Skidstahus, så det borde du ju kunna titta på på någon annan hustyp från dem som finns lite närmare. (Annars är det rätt trevligt i Härnösandstrakten på sommaren....)

Vad gäller 3-glasfönster (kontra 2 antar jag) så skulle jag nog tveka på att betala 39 tusen extra för det. Kan du på något vis med hjälp av skillnaden i U-värde räkna ut hur många kronor om året du sparar på det? Jag skulle nog lägga de pengarna på något annat. En braskamin kanske? Det kanske sparar lika mycket energikostnader? Eller en fin altan? Eller en friggebod? Eller.....
 
jo...antar att det är att vara dumsnål att välja bort energiglasen...
Å det blir nog till å åka till härnösand om dem som byggt där känner för att låta oss komma å kika...

Innertaket är 2.40 på nedervåning och 2.10 på övervåningen... känns som att det kommer bli till å gå hukandes runt i huset då så det skulle ju vara skönt att uppleva hur lågt det verkligen är innan man fattar något beslut.
 
Nej, jag menade faktiskt att jag tycker att du kan välja bort energiglasen. Jag tror att någorlunda bra vanliga tvåglas räcker alldeles utmärkt.
 
jaha! ok, men det korrekta är att det blir ca 18.000kr mer för 3-glas än 2-glas...
 
Jag skulle satsa på att titta på ett hus från samma leverantör som finns på närmare håll. Eller är det så viktigt att få se och känna just planlösningen? Det finns bra ritprogram så att man kan "gå omkring" i sitt tänkta hus. 2,10 är jättehögt, vi har bott och trivts i flera hus med 2 meter i takhöjd :).
 
Ella skrev:
Jag skulle satsa på att titta på ett hus från samma leverantör som finns på närmare håll. Eller är det så viktigt att få se och känna just planlösningen? Det finns bra ritprogram så att man kan "gå omkring" i sitt tänkta hus. 2,10 är jättehögt, vi har bott och trivts i flera hus med 2 meter i takhöjd :).
hmm..njaeee tror nog att jag verkligen vill se just denna modellen!
ok, vi har 2.2 i takhöjd nu och det är liiiite lågt... jag är 185 lång och 2 meter skulle jag typ få klaustrofobi i!
 
Om du åker upp till Härnösand, stick in en sväng i Sundsvall med, ute på Alnö finns ett nybyggt område med typ 15 Skidstahus. Många Gullranka t.ex. Måste vara lätt att "haffa" ngn på gården och snacka med dem, då får du ju förmodlingen mer "ärliga" svar.

Vi funderar på ett Gullranka och kände att det var stor skillnad på att se det i verligeheten och att se det på papper. Jag trodde huset skulle vara större än vad det var..
 
jo det är just därför vi vill kika på det i verkligheten för att som om det är så stort/litet som man tror...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.