Hej
Jag tänkte byta ett trasigt expansionskärl på min Nibe 350p.
Byta det skall väl inte vara så svårt men jag undrar om någon kan
hjälpa mig med arbetsgången för att inte få luft i systemet.
Jag har två golvvärmeslingor och dessa tänkte jag stäng av men
sen är jag orolig för att göra fel och få in luft.
Några tips i forumet?
mvh
Magnus
 

Bästa svaret

Kolla upp om det finns avstängningsventiler för framledning och returledning innanför den nedre luckan på 360P. Det borde det göra. Då behöver du bara tömma ut värmevattnet i själva 360P och sedan fylla upp igen och lufta 360P med säkerhetsventilen. Fyller man på nytt värmevatten i systemet kommer detta dock att avge syre efterhand så avluftning kan behövas ändå av mindre mängder luft.
 
Tack. Jag tror att det finns avstängningsventiler.
En kanske enkel fråga men expansionskärlet skall fyllas till 0,5 Bar.
det gör man väl efter man har fyllt med vatten tänker jag?
 
om jag använder avstängninsventilerna så behöver jag väl eg inte stänga
slingorna för sig?
 
  • Gilla
Gullmar Svensson
  • Laddar…
Förtrycket 0,5 bar ska mätas med tomt kärl, alltså helst innan man monterar det. Har man 3 våningar eller mer i huset kan det förmodligen behöva vara något högre förtryck.

Har du stängt av värmesystemet ut från 360P så räcker det bra.
 
toppen!
Om man upplever luft i systemet efter påfyllnad. som du skriver- var luftar
man då ?
Är det vid säkerhetsventilen det också eller finns det något annat ställe?
 
360P avluftar man genom säkerhetsventilen för värmevattnet. Golvvärme bruka man avlufta genom avluftningsventil på golvvärmefördelaren. Om det är stora problem med ojämn värme kan man behöva spola igenom golvslingorna. Radiatorer avluftar man på avluftningsnipplarna. Kan vara två på en radiator och den är dubbelpanel.
 
Jag har aldrig behövt avlufta golvsystemet men jag antar att det är kopplingarna till vänster på bilden som används? Avluftningskopplingar och rör i ett golvvärmesystem med flera Uponor-komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja precis där ska man kunna avlufta. Ser ut som det eventuellt sitter en liten luftningsnippel på den övre men det är svårt att se exakt på bilden.
 
Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.