Har ett äppelträd som är kanske 4-6 år, nu måste trädet bort pga bod-bygge och jag tycker det vore synd om man inte kan rädda det på något sätt.
Kan man gräva upp det och plantera om det fast det är så pass stort (om vi nu orkar) eller är det så gott som kört? Vi kan kanske vänta med å flytta det till i höst, är det bättre då?
 
Jag är ingen trädflyttarexpert så här får du ett amatörråd!

Det är bättre att flytta trädet på hösten. Gärna så sent så att trädet är avlövat. Om du flytter det nu på sommaren så krävs det extrem passning med vatten pga värmen. Om man skall flytta stora träd kan man rotbeskära det först. Man gräver av rötterna i en omkrets runt trädet men låter trädet stå kvar på plats. Trädet bildar då nya sugrötter och när man sedan flyttar trädet gräver man utanför där rotbeskärningen är gjord. Trädet har då fått fler nya rötter och det ökar på chansen att det klarar sig.
 
Jag är heller inte expert men rent spontant så borde det väl vara bättre att flytta trädet såpass tidigt så att det hinner rota sig hyfsat innan vintern slår till. Tänk också på att beskära trädet i samband med flytt, så du balanserar mängden grenar som behöver försörjning och mängden rötter.
 
Hej! är heller ingen expert, men jag har gjort en sådan flytt för en månad sedan.
Jag grävde upp så mycket rötter som det bara gick, sedan grävde jag ett "jättehål där det skulle placeras, vattnade mycket och fyllde på med ny matjord.
Sedan grävde jag ned äppleträdet, och har sedan dess vattnat det på kvällen.
Trädet ser ut att klara sig, men kommer inte att bära ngr äpplen i år.

Jag hade precis som du inget val, antingen fick jag slänga trädet eller göra ett tappert försök.

Tilläggas bör att äppleträdet är av storleksordning 2,5-3meter högt och hade precis börjat blomma då jag flyttade det..
Lycka till
 
jaja, då kommer jag nog testa att gräva upp det nu innan hösten...
det största problemet kommer nog bli att orka lyfta det upp ur hålet!
tack iaf för tipsen!
 
Rotslagna träd ska inte planteras mitt i sommaren, bättre då på hösten. Krukodlade träd går bra att sätta nu under förutsättning att de vattnas ordentligt vid torka i början, men inte rotslagna som sagt. Det gäller i alla fall för nyinköpta träd och jag antar att det är ännu svårare att flytta ett befintligt träd under sommaren.
 
tänkte bara säga hur det gått, flyttade trädet för 6 veckor sedan efter att ha klippt ner det rejält innan.
Dem två första veckorna vattnade jag var annan dag och då såg det lite ledset ut men nu ser det ut att ha tagit sig lite bättr, löven hänger inte utan ser normala ut. vattnar ännu två ggr i veckan om det inte regnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.