Hej
Vi har tagit bort en luftvärmepump och kvar efter den finns ett hål rakt genom väggen. Hålet är ca 8 cm i diameter. Tillfälligt har vi ”lagat” hålet med en vit plastbricka som man ofta har över el-koppar i hus. En på insidan och en på utsidan. En tillfällig lösning. Men nu vill jag laga detta på rätt sätt. Hur gör jag? Maken säger att det kan va som det är. Jag är orolig att fukt tar sig in i väggen. Vi funderade lite på att vidga hålet och sätta en väggventil där eftersom vi har sådana i alla rum förutom i hallen och i vårt förra hus fans en i hallen men läste att det kunde förstöra ventilationen i huset som är självdrag. Så vad gör vi bäst med detta hål? Tacksam för hjälp!
 
Ni kan inte låta hålet vara. Precis som du är orolig för så kan det då med lätthet komma in fukt i väggen. Exakt hur man ska laga det beror lite på vilket material som ni har i väggen och hur ni vill att resultatet ska bli.

Visst kan man sätta en ventil som du funderar på men om ni inte har några andra riktiga ventiler i huset så finns det risk för att den mesta luften som ska in i huset kommer komma genom den nya ventilen eftersom det är ett mindre motstånd där. Det kan ge obehagligt kallras. Fast då kanske man kan strypa ventilen?

Vill ni få bort hålet helt så behöver ni ta bort de brädor på fasaden som har hålet i sig och lappa över hålet i vindspärren innan ni sätter nya fasadbrädor. Från insidan kan ni då stoppa in en bit isolering i hålet och sedan skära bort en bit av gipset runt hålet så att ni kan lappa igen fuktspärren där innan ni sätter en ny bit gips över hålet och spacklar in denna i väggen. Då kommer allt bli tätt och helt osynligt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ni kan inte låta hålet vara. Precis som du är orolig för så kan det då med lätthet komma in fukt i väggen. Exakt hur man ska laga det beror lite på vilket material som ni har i väggen och hur ni vill att resultatet ska bli.

Visst kan man sätta en ventil som du funderar på men om ni inte har några andra riktiga ventiler i huset så finns det risk för att den mesta luften som ska in i huset kommer komma genom den nya ventilen eftersom det är ett mindre motstånd där. Det kan ge obehagligt kallras. Fast då kanske man kan strypa ventilen?

Vill ni få bort hålet helt så behöver ni ta bort de brädor på fasaden som har hålet i sig och lappa över hålet i vindspärren innan ni sätter nya fasadbrädor. Från insidan kan ni då stoppa in en bit isolering i hålet och sedan skära bort en bit av gipset runt hålet så att ni kan lappa igen fuktspärren där innan ni sätter en ny bit gips över hålet och spacklar in denna i väggen. Då kommer allt bli tätt och helt osynligt.
Tack för ditt svar! Vi har väggventiler i alla rum förutom i just hallen där hålet är. Hallen ligger i öppen planlösning med vardagsrum och kök där vi har ventiler så jag tänkte att det skulle kunna bli en bra ventilation i vårt 70-talshus om vi satte en även i hålet. Annars låter ju ditt förslag väldigt bra. Vi kommer inte låta hålet vara! Skönt att få min oro bekräftad:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.