Jag köpte för någon vecka sedan en lackfräs. Har nu använt den några gånger och tänkte jag skulle skriva ihop en liten summering.

Jag har fräst lite väggpanel som var målad med plastfärg, för att måla med falu rödfärg. Funkar fint och blir en yta nästan som hyvlat. Det gick även bra att måla på. Bra att slippa byta panel, då panelen i sig inte var dålig. Man får dock ta det i omgångar, då det blir tungt att hålla maskinen efter ett tag.

Har inte fräst en hel vägg, utan bara gjort 2-3 meter vägg. Att fräsa en bräda tar nog inte mer än 1 minut, om man bortser från att klättra upp och ner för stegen för att komma åt högst upp.

Har även provat att fräsa bort lack på en trapp, vilket gick ännu snabbare och lättare.

Riktigt effektiv maskin alltså. Det går snabbare att fräsa trärent än en bandslip med 40s papper, och man slipper slipa efteråt (om du nu inte vill finputsa).

Till sist några negativa punkter:
* Av/på-knappen är värdelös. Dels sitter den på fel ställe. Dels borde det vara en avtryckare som man måste hålla inne för att maskinen ska gå. Då den sitter lite tokigt till, är man i princip tvingad att låsa den i på-läge (vilket jag avskyr på alla maskiner). Man måste alltså se till att antingen kunna dra ut stickproppen eller ha en brytare på kabeln för att kunna stänga av den.

* Av/på-knappen fastnar då man använt maskinen en stund. Det samlas spån under, och då går maskinen inte att stänga av. Har läst att andra har samma problem.

* Lite obekvämt att hålla maskinen med högerhanden. Vänsterhanden håller i knoppen, men högerhanden ska hålla i själva maskinen.

* Maskinen vibrerar. Jag tänkte inte på det i början, men efter att ha kört maskinen en stund (max 30 minuter) märkte jag att fingrarna började kännas lite konstiga. Som att huden kändes annorlunda. Att man inte riktigt känner som vanligt. När jag sen fortsatte fick jag domningar och stickningar i händerna. Det höll i sig (i viss grad) i flera timmar efteråt. Obehagligt. Dan efter hade det gått över, men jag känner att jag blev lite rädd att använda maskinen efter det.

Har aldrig känt något liknande då jag använt vinkelslipen, vilket lackfräsen ska vara i grunden.

Jag har en känsla att det blir värre då man kört på någon spik. Min ide är att om stålen börjar bli slöa (eller olika slöa), så börjar det vibrera mer. Men det kanske inte stämmer.

Ändå tycker jag att jag inte kört så långa pass med maskinen (man blir trött i armarna efter en stund och behöver pausa - åtminstone då man kör fasad).

Men det konstiga är att denna maskin orsakar domningar så snabbt. Förra sommaren körde jag bilningsmaskin en hel helg. 10-14 timmar om dan. Visst kände jag av vibrationer efter ett antal timmars körning, men bilningsmaskiner är ju kända för att ge vibrationsskador. Och jag kände absolut inte av några domningar efter 30 minuters körning...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kanske testa 'vibrationshandskar' som Tegera har? Tegera 9180 tror jag de heter. Såklart inte lika bra som om maskinen själv skulle ha vibrationsdämpande grepp; handskarna är ju tjocka och gör en klumpig, medans korrekt designade vibrationsdämpande grepp inte ska minska förmågan till finlir så mycket. Handskarna är väl mest tänkta för grövre arbete som bilning etc, men bättre än inget tänker jag...

EDIT: hittade en pdf som jag inte läst klart än: Vibrationsdämpande handskar – i teorin och i praktiken (Rapport från Arbets- och miljömedicin nr 138, Sahlgrenska Universitetssjukhuset)

EDIT2: Oki, såna handskar kommer trol inte hjälpa dej. De testar specifikt den som jag nämnde, och: "Vibrationer med frekvenser under 150 Hz dämpas knappast alls vilket motsvarar maskiner med varvtal under 9000 varv/minut. Vanligt förekommande maskiner, till exempel slipmaskiner, arbetar vid dessa lägre frekvenser." Och Metabon ligger på 6.700 /min 'vid nominell belastning'
 
Redigerat:
Bumpar den här gamla tråden om Metabos lackfräs på fasad och vill fråga om det hela blev bra i slutändan?

Vi står inför ungefär samma jobb, fasadbrädorna är i gott skick, men någon har tyvärr målat plastfärg på Falu röd = krackelerad plastfärg som ser för j-vlig ut. Måste därför skrapa av plastfärgen innan vi kan måla med Falu igen. Tyvärr sitter plastfärgen fortfarande hårt i de understa brädorna, samt kanterna på de yttersta och det är ett svinjobb om det ska skrapas/slipas.

Fräsen ser lovande ut, men funderar lite på om den inte gör brädorna lite väl släta, så att slamfärgen inte vill fästa sen?

Brädorna är förstås inte släta nu heller, de kan säkert vara lite böjda eller att det sticker upp flisor/knaggar här och där. Dvs bra grund för Falu.
 
För mig blev det bra. Brädorna kanske är lite slätare än sågade, men det gick bra att måla med falu rödfärg.

Vi körde en hel vägg på två personer som turades om att köra maskinen. Blev riktigt bra och tog inte många timmar att fräsa väggen och måla den.

Det är bra om man kan slå in spikar innan man kör. Speciellt såna som sticker ut. Men maskinen tar även spikar, även om skären nog blir lite slöare efter några spikskallar.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.