Är inte heller ett jättefan av B&D, men jag köpte ändå denna fräs. Hade ingen tidigare erfarenhet av fräsning, men jag blev imponerad. Har dock inte fräst några riktiga precisionsgrejer än, men den skulle nog kunna fixa det också.

Det finns garanterat bättre varianter till ett dyrare pris, men jag kan åtminstone inte avråda dig från ett köp för jag har inte blivit besviken på den på nåt sätt.
 
Har också en sådan fräs fastän B&D är en svordom för mig. Den fungerar. Punkt.
Jag inhandlade den med en rejäl rabatt, och den funkar utmärkt till att fräsa bort kitt när jag renoverar fönster, vid träarbeten så skorrar den något hemskt som att antingen orkar inte motorn någonting, eller så är lagerhaveri att vänta...
Näe, jag tycker det mesta som B&D prånglar ut idag är rent skräp - inte ett dugg bättre än kineserna Ferm, Power craft o superduper, ching chong o allt vad de heter - bara klatchigare design och mycket dyrare.
Har man möjligheten att avsätta pengar så ska man köpa bästa möjliga maskin efter sitt behov för att få den arbetsglädje och det resultat man vill ha, den läxan har jag lärt mig nu.
 
Håller med dig ang att köpa bästa möjliga maskin efter behov. Har både blå bosch, festool, B&D i min arsenal idag.

Problemet är att mitt behov av en handöverfräs är väldigt litet, men priset på denna var rätt trevligt så jag tänkte att det kanske kunde vara värt det trots att det är en B&D.
 
Hej,
Jag köpte också en B&D handöverfräs, lite på chans. Jag har aldrig använt en handöverfräs tidigare, så detta blev insteget för min del. Hittills har den fungerat bra för enklare arbeten, dock tycker jag inte det är lätt att byta stål på den.

Det sitter en knapp som låser spindeln, så man ska kunna dra åt/öppna hylsan, men jag tycker inte att det är smidigt.

Jag köpte denna modellen:
Elverktyg - Träbearbetning - Handöverfräsar - 1200 W Handöverfräs - BLACK & DECKER
 
Cinolin skrev:
och den funkar utmärkt till att fräsa bort kitt när jag renoverar fönster
Intressant, hur gör du detta?
 
Jag fick en fråga hur jag gör för att fräsa bort kitt från fönster... Kanske något att klistra?
Överhandsfräsen är ett suveränt verktyg att fräsa bort gammalt kitt vid omglasning av fönster.
För några sommrar sedan när jag renoverade och bytte glas i ett antal fönster - det gick irriterande långsamt och jobbigt att med varmluftpistol och stämjärn försöka spetta bort gammalt stenhårt kitt och dra ut stift - så kom jag på idén att fräsa bort skiten med överhandsfräsen.
Man ställer anhållet mot fönstrets ytterram så fräsen knappt tar i träet i kittfalsen och ställer djupet så det är någon mm kvar till glasytan, ta bort ev gångjärn och annat som sticker ut.
På med skyddsglasögon, handskar och täckande jacka, samt ordna säkerhetszon runt arbetsplatsen, det här sprätter ordentligt.
Jag använder en vanlig rak notfräs på ca 10mm och kör bort både kitt och stift i samma drag, den mm kitt som finns kvar mot glaset är lätt att peta bort med ett stämjärn. När man lyft ur rutan kan man använda fräsen till att renköra till trärent runt hela ramen. Ett bra förslag är att köpa billiga fräsar från t ex Biltema då fräsen förr eller senare tar stryk av stiften.

Lycka till med fönsterrenoverandet.
 
  • Gilla
Joaroo
  • Laddar…
Cinolin skrev:
... - så kom jag på idén att fräsa bort skiten med överhandsfräsen.
Man ställer anhållet mot fönstrets ytterram så fräsen knappt tar i träet i kittfalsen och ställer djupet så det är någon mm kvar till glasytan, ta bort ev gångjärn och annat som sticker ut.
På med skyddsglasögon, handskar och täckande jacka, samt ordna säkerhetszon runt arbetsplatsen, det här sprätter ordentligt.
Jag använder en vanlig rak notfräs på ca 10mm och kör bort både kitt och stift i samma drag, den mm kitt som finns kvar mot glaset är lätt att peta bort med ett stämjärn. När man lyft ur rutan kan man använda fräsen till att renköra till trärent runt hela ramen....


Det är ju glimrande!

/jbr
 
Cinolin skrev:
Lycka till med fönsterrenoverandet.
Tackar, har 27 st ytter + innanfönster inklusive karmar som ska renoveras... Så det gäller att hitta det effektivaste sättet. Har testat med infravärmare (terassvärmare från biltema), men är rädd att det gamla glaset spricker. Det lutar åt din metod för kittet och infravärme för färgen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.