Vi har en stor tomt som kan styckas men den ligger nära en sjö i Stockholms län.
Den får inte styckas enligt nuvarande regler. Vad tror ni om möjligheterna att stycka strandnära tomter på
landsbygd, vår tomt ligger på landsbygd.
Som jag förstått det ska det bli lättare att få dispans enligt detta förslag men att även om kommunen godkänner
måste det gå via länsstyrelsen och dom har inte ändrat sina regler.
Hör gärna om ngn annan har tankar kring detta.
 
Har inte sett någon propp än för beredning hos miljö- och jordbruksutskottet. Men av utredningen och lagrådsremissen är det ingen större skillnad från dagens regler. Om inte sjön som du avser är mindre än 1ha.
 
Jag har läst att i landsbygd kommer det bli lättare att få dispens mot strandskyddet.
Jag vet inte vad det innebär mer exakt
 
B byggeskafram skrev:
Jag har läst att i landsbygd kommer det bli lättare att få dispens mot strandskyddet.
Jag vet inte vad det innebär mer exakt
Det är egentligen ingen skillnad mot hur det är idag.
 
Av det jag läst i pressen, uppfattar jag att man med "landsbyggd" tänker sig platser långt ifrån storstäderna, knappast Stockholms län.
 
Det är ett namnbyte på LIS till utvecklingsområde sedan ska de försöka snickra ihop nått runt de små sjöarna och vattendrag under 2 meters bredd. Jag tror att det är dit man vill på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.