lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Är ju lite kul med trådarkeologi när den nu väcktes igen. Jag har ett äldre fjärrvärmeavtal så jag betalar inte de här priserna, men om man skulle teckna nytt idag i Partille så kan man antingen hyra:

  1. 364:-/mån plus 90,60 SEK per kWh,
  2. äga: 33800:- insats samma taxa för värmen,
  3. eller lägga in en insats (då ingår äga ovan): 89400:- + 68.10 SEK kWh.

Elpriset kostar just nu inte 60-70 öre plus avgift... Men det skulle eventuellt fortfarande gå att få vettigare pris med bergvärme?

Vi råkade hoppa på ett mycket bra avtal, mer eller mindre ren tur, det låg ingen djup insikt bakom det, och den som installerade direktverkande el gjorde som det ser ut nu en rejäl felbedömning. Iaf de närmaste tio åren.

Men det är lätt att vara efterklok, och fortsatt svårt att sia, särskilt om framtiden. Jag har förlorat mer på min skepsis mot börsen, än vad jag vunnit på rätt värmeavtal sedan 2016 (ja egentligen 2006 för egen del)...
Göteborg Energi har väl slutat med alla insats-avtal? Det går fortfarande att köpa loss anläggningen och slippa hyran, men till högre energipris.
  • Hyra 385 kronor/månad (Göteborg)
  • Hyra 385 kronor/månad (Ale)
  • 91,1 öre/kWh energipris (Göteborg)
  • 92,4 öre/kWh energipris (Ale)
 
Mina avtal med bonus på insats, togs bort för många år sedan, så idag ser räkningen ut så här för avtalet
" Tariff Villapris med fast avgift" :

Specificering........................Period.........................Kvantitet...................Pris.....................Summa
Fast avgift.............2022-01-01 - 2022-02-28............59 dygn...............3 237,60 kr/år...........523,33 kr
Energiavgift..........2022-01-01 - 2022-02-28...........4,492 MWh..............681,00 kr/MWh...3 059,05 kr
Flöde....................2022-01-01 - 2022-02-28...........139,310 m³..............0,00 kr/m³...................0,00 kr
Moms 25 % av 3 582,38 kr.....................................................................................................895,60 kr

Summa Vattenfall AB...........................................................................................................4 477,98 kr
 
Redigerat:
S
N nallepu skrev:
Har också beställt en ny värmeväxlare. offerten ligger på ca 54000;- och avdrag för ROT 7500:-
Har bytt från enrörs till tvårörs. Så förutom att hänga upp växlaren på väggen behöver man kapa ingående rör och montera nya kranar. Därefter är det bara att ansluta till nya uttag uppe i taket. Uppskattar att det kommer att gå åt ca 2 meter rör. Såg att man tar 1000:- för flytt datacentralen som sänder uppgifter om förbrukning till Mälarenergi.. Innan jag bestämde mig för byte kollade jag på nätet vad en Fjärrvärmecentrqal kostade och fick upp Dannefos för ca 20000:- Så visst kan man klassa kostnaden för byte av växlare som ockerpriser. En skaplig skillnad mellan 54000:- och ca 20000:- med tanke på att rördragningen fram till den nya växlaren var klar. Lite bökigt att få ut den gamla växlaren so i offerten ingår att jag tar fram vinkelslipen och sågar sönder den gamla växlaren och transporterar bort den till återbruket.
Ps!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har fuskat lite när jag bytte till två rörs värme. Monterade in två T-rörs uttag så på söderväggen kommer jag att montera upp två lådor men vaccumtuber. Tror att det var totalt 24 rör. Ska ha dom på väggen för att få ut maximal värme på hösten till vintern då fjärrvärmepriset är som högst. Har dessvärre inte kollat om det blir lönsamt med vaccumtuber eftersom grundpriset på fjärrvärmen är så hög att det knappas är lönsamt att anlita ett företag som installerar vaccumtuber.. Har dock inte kollat vad som händer med fjärrvärmedatorn om den visar att vattnet som passerat värmeelementen är mycket varmare än vattnet från värmeväxlaren till elementen. Räknar med att en satsning på ett DIY projekt att installera vaccumröre själv blir så billig att det kan löna sig.
Bytte fjärrvärmeväxlare genom EON för ett par år sen för 29000kr efter rot. Då ingick bortforsling av den 35 år gamla och då var de fyra personer för att baxa upp det gamla aset ur källaren…
 
FG FG skrev:
Göteborg Energi har väl slutat med alla insats-avtal? Det går fortfarande att köpa loss anläggningen och slippa hyran, men till högre energipris.
  • Hyra 385 kronor/månad (Göteborg)
  • Hyra 385 kronor/månad (Ale)
  • 91,1 öre/kWh energipris (Göteborg)
  • 92,4 öre/kWh energipris (Ale)
Siffrorna jag listade var från Partille Energi. Hur det ser ut i Göteborg just nu det vet jag inte.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Siffrorna jag listade var från Partille Energi. Hur det ser ut i Göteborg just nu det vet jag inte.
Okej. Jag tänkte att det var samma priser som i Göteborg i och med att stora delar av Partilles fjärrvärme kommer från Göteborg Energis fjärrvärmesystem så det är intressant att det är lägre priser i Partille.
 
FG FG skrev:
Okej. Jag tänkte att det var samma priser som i Göteborg i och med att stora delar av Partilles fjärrvärme kommer från Göteborg Energis fjärrvärmesystem så det är intressant att det är lägre priser i Partille.
Ja det är ju ett naturligt antagande. Men icke-sa-nikke. Det är ofta ganska stora skillnader (för det mesta till Partilles nackdel, se frågan om effekt-taxa för elen), men just här är det till vår fördel. Någon gång skall det ju vara det med... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.