Hej, jag tänkte sätta in ett 2 m brett skjutparti i glas i en yttervägg men behöver sänka ner tröskeln 42 mm i betongplattan, tröskeln är även 180 mm bred. Funderar på lämpligaste sätt, tyvärr finns det golvvärmeslang ingjutet men jag ska kolla på bilderna från byggtiden och försöka se vilket djup de ligger på och om de är lagda enligt anvisning, minst 200 mm från kant på platta.

Har planer på att låna en spårfräs för el eller vattenrör och köra ett gäng spår, 45 mm djupa som maskinen klarar och sedan knacka, kapa med diamantklinga och ev slipa ner det sista om det behövs, tyvärr kommer det väl att damma något fruktansvärt?
Kan inte dränka det med vatten heller då det är i direkt anslutning till parkettgolvet.

Eller har någon här ett bättre förslag? Jag har en 180 mm rondell med diamantskiva men den dammar så, skulle behöva ha någon anslutning till den för dammsugare.

Partiet kommer från Nordiska fönster,
 
Hej, hur gick det med detta?
Vi behöver bestämma om vi ska riska att fräsa ur plattan o råka klippa av golvvärme-slingor mot att få ner tröskeln till skjutpartiet eller om vi ska få en ca 3 cm hög tröskel mellan innegolv o utegolv…
Vad valde du?
 
S sveabengtssen skrev:
Hej, hur gick det med detta?
Vi behöver bestämma om vi ska riska att fräsa ur plattan o råka klippa av golvvärme-slingor mot att få ner tröskeln till skjutpartiet eller om vi ska få en ca 3 cm hög tröskel mellan innegolv o utegolv…
Vad valde du?
S sveabengtssen skrev:
Hej, hur gick det med detta?
Vi behöver bestämma om vi ska riska att fräsa ur plattan o råka klippa av golvvärme-slingor mot att få ner tröskeln till skjutpartiet eller om vi ska få en ca 3 cm hög tröskel mellan innegolv o utegolv…
Vad valde du?
Hej, jag hyrde en maskin på cramo, https://www.cramo.se/sv/category/by...product/sparfras-bet--65mm-220v-hiltidch180sl
Hyrde även en bra dammsugare av dem.
Byggde ett litet tält runt detta och började fräsa, tog sedan en vanlig liten vinkelslip med diamantskiva och en huggmejsel för att ta bort lite småbitar som blev kvar. Var lite jobb men väl värt det, nu går tröskeln i nivå med parketten och man slipper slå i den. Jag rekommenderar dig att fräsa ner den. Hade retat mig varje dag på den annars. Om jag minns rätt flytspacklade jag sedan upp till rätt höjd så dörren står på en slät yta, typ 5-10 mm. dvs fräs något djupare från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.