Hej,

Jag har precis flyttat till ett trähus från 1802. En av de stora tjusningarna är att både golv och innertak är uppbyggda av rejäla plankor med ojämn bredd (mellan 15-40cm). Innertaken i ett av rummen har dock rejäla flagor i färgen i hela rummet, se bilden nedan:
Äldre innertak med ojämna breda plankor, där vita och beige färglager flagar och blottlägger träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt en skrapa och testat skrapa i ett av hörnen, här är några närbilder:
Närbild på träplankor med flagnande vit och beige färg där det översta lagret skrapats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träplankor med flagnande vit och beige färg visande resultatet av skrapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det ser ut som att träet har grundmålats med en vit färg som sitter fast bra på virket. Sen har det gjorts en övermålning med någon annan färg (i något beigare/gulaktigare ton) som är den som lossnar och flagnar.

Det yttersta lagret går bort hyfsat lätt med skrapa. Även det undre lagret färg går bort, men det krävs mer jobb för att få bort det lagret.

Hur identifierar jag vad det är för typ av färg? Finns det något snabbare sätt att få bort färg än att skrapa? Jag vill göra iordning taket "på riktigt" så att det kan målas vitt igen, men vet inte vad som är bästa tillvägagångssätt. Rummet är ~40 kvm så alla knep och hjälpmedel ni har mottages tacksamt
 
Karrock
Kan det äldsta skiktet vara annat än linoljefärg?
En speedheater mjukar upp färgen så att du kan skrapa utan att ta i och repa träet.

Ska du göra det "på riktigt" som du säger så är det ny linoljefärg som ska upp, och då behöver du inte ha bort den gamla linoljefärgen till trärent, men förstås gärna jämnt och slätt.
 
Jag är inte kunnig vad gäller just bättre bemedlades hus, men i vanliga bönders hus var det inte ovanligt att måla innertak med limfärg. Den trivs inte bra vid övermålning med andra typer av färg, t ex linoljefärg, och då kan resultatet bli att färgen flagnar.
Oavsett vilket som är vilket är det en någorlunda säker slutsats att takfärgen flagnar eftersom man har målat över med olika typer av färg som inte är kompatibla med varandra.
 
Karrock
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte kunnig vad gäller just bättre bemedlades hus, men i vanliga bönders hus var det inte ovanligt att måla innertak med limfärg. Den trivs inte bra vid övermålning med andra typer av färg, t ex linoljefärg, och då kan resultatet bli att färgen flagnar.
Oavsett vilket som är vilket är det en någorlunda säker slutsats att takfärgen flagnar eftersom man har målat över med olika typer av färg som inte är kompatibla med varandra.
Spännande. Då kanske TS gör bäst i att ta med flagor till färgaffären för analys.
 
Karrock Karrock skrev:
En speedheater mjukar upp färgen så att du kan skrapa utan att ta i och repa träet.
Bra tips, ska kolla upp det.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte kunnig vad gäller just bättre bemedlades hus, men i vanliga bönders hus var det inte ovanligt att måla innertak med limfärg.
Spännande!

Karrock Karrock skrev:
Då kanske TS gör bäst i att ta med flagor till färgaffären för analys.
Det ska jag göra. Lite svårt att ta med mig flagor av den äldsta färgen dock eftersom den inte flagnar... Kan jag slipa/skrapa bort lite damm från det lagret och ta med till färgaffären?
 
B bwiberg skrev:
Lite svårt att ta med mig flagor av den äldsta färgen dock eftersom den inte flagnar... Kan jag slipa/skrapa bort lite damm från det lagret och ta med till färgaffären?
Kritar det äldsta färglagret? Om du gnuggar med fingret på färgen, blir fingret vitt då? Det tyder isf på att det är limfärg.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kritar det äldsta färglagret? Om du gnuggar med fingret på färgen, blir fingret vitt då? Det tyder isf på att det är limfärg.
Ja det gör det, behöver inte ens trycka hårt med fingret för att det ska bli vitt. Är det uteslutet att den äldsta färgen är linoljefärg då?
 
Karrock
  • Gilla
bwiberg och 2 till
  • Laddar…
Linoljefärg kritar och krackelerar mest utomhus, enligt min erfarenhet.
Det finns olika sätt att få reda på färgtyp, och de flesta går lätt att göra hemma med enkla medel!
 
  • Gilla
bwiberg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Här verkar de ha ett bevätningstest för att identifiera limfärg:
Det här ska jag prova!

Skulle man kunna köra lackfräs i taket?
 
Min gissning är att det är limfärg underst.

Använd en speedheater för att skapa bort det översta och tvätta ner det understa. Det går fort och lätt att skrapa med en sådan. Eller en liknande produkt.

Limfärg användes i tak direkt på trä. Det blir riktigt vitt och gulnar inte som linoljefärg eller äggoljetempera.
 
måla inte taket med linoljefärg om du vill ha en vit tak. Linoljan gulnar om den inte är belyst av solljuset och det blir ju ett innertak aldrig. Även om linoljefärgen är vit i burk så kommer den att gulna med tiden.
Om du skrapar taket trärent så kan du välja vilken som av dom moderna färger.
Limfärg (som kritar) kan tvättas bort med vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.