I ett fritidshus vi använder året om har jag tänkt ersätta den gasoldrivna genomströmningsvärmaren med en 30 liters varmvattenberedare för att kunna duscha. Denna dusch befinner sig i ett separat liten bod som inte är uppvärmt. Jag kan ju läsa att varmvattenberedaren drar 1kW under 30-60 min för att värma upp vattnet, men hur mycket drar den på ett ungefär för att hålla vattnet 60 grader när det är 10 grader i utrymmet?
 
Det är obetydligt mera..
Naturligtvis har du förluster men 10 eller 20 grader utanför isoleringen mot det 60+ gradiga vattnet, sänker du vattentempen 3 grader skulle jag killgissa att det har större inverkan än yttertemperaturen.

För att svara på din direkta fråga behöver vi veta vilken modell på vvb beräkningen gäller
 
Borde stå någonstans vilken tomgångsförlust det är om det är en känd tillverkare. Gissar på några 10-tals Watt. Däremot låter 30 lit i minsta laget för att hinna duscha?
 
Jag kan tyvärr inte heller hitta någon uppgift om värmeförlust i NIBE's dokumentation. Men några 10-tals Watt är realistiskt.
 
H hakaninorr skrev:
I ett fritidshus vi använder året om har jag tänkt ersätta den gasoldrivna genomströmningsvärmaren med en 30 liters varmvattenberedare för att kunna duscha. Denna dusch befinner sig i ett separat liten bod som inte är uppvärmt. Jag kan ju läsa att varmvattenberedaren drar 1kW under 30-60 min för att värma upp vattnet, men hur mycket drar den på ett ungefär för att hålla vattnet 60 grader när det är 10 grader i utrymmet?
Isolera boden så gott det går så kanske du kan spara 10kr/mån eller så
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
J Josth skrev:
Borde stå någonstans vilken tomgångsförlust det är om det är en känd tillverkare. Gissar på några 10-tals Watt. Däremot låter 30 lit i minsta laget för att hinna duscha?
Vi är fyra som klarar att duscha med en 60 liters. De med kort hår först:) Blöta sig med kallvatten. Stäng av. Tvåla in. Skölj av med ljummet vatten. Klart:).
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
L Lerhuset skrev:
Vi är fyra som klarar att duscha med en 60 liters.
Jag har en 55liters och det funkar utmärkt även hos mig när vi är fler som bastar. Väntar 10 minuter mellan duscharna - i värsta fall. (Nu är bastun liten så vi bastar i omgångar, två och två.)
 
Vilken medeltemp i rummet räknar du med, och vad gissar du att yttemperaturen på vvb är?
 
H hakaninorr skrev:
I ett fritidshus vi använder året om har jag tänkt ersätta den gasoldrivna genomströmningsvärmaren med en 30 liters varmvattenberedare för att kunna duscha. Denna dusch befinner sig i ett separat liten bod som inte är uppvärmt. Jag kan ju läsa att varmvattenberedaren drar 1kW under 30-60 min för att värma upp vattnet, men hur mycket drar den på ett ungefär för att hålla vattnet 60 grader när det är 10 grader i utrymmet?
Nibe ES 210 inställd på 60 grader vattentemp har en tomgångsförlust på 2,1kW/24h vid 20 grader i uppställningsrum - enligt tillverkaren.
 
Som jämförelse, jag hade ett hus stående tomt ett par månader. En kyl, en frys från 2002 och en 35-liters Nibe tillverkad 1982 drog tillsammans ca 5 kWh per dygn i maj-juni. Något varmare i utrymmet för beredaren, 15-16 grader. Något ytterlyse kan ha varit till också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.