Hej!

Jag har en lägenhet i en bostadsrättsföreningen. Enligt mitt försäkringsbolag så är det lite svårt att avgöra vem som ansvarar för det avlopp som går från mitt kök under köksskåpen in i väggen o ner i stammen. Denna 80 cm rör har en liten spricka, det kommer kladd från sprickan som sitter halvvägs upp på röret, droppar alltså inte, ännu.

En vacker dag kanske sprickan går upp mer o jag får vattenskada, jag har diskmaskin kopplad till avloppet.

Försäkringsbolaget säger att det beror på hur röret ser ut, går det att skarva osv. Det är en 60 år gammal järnrör, kanske 15cm i diameter. Finns inte en rimlig möjlighet att en privatperson kan byta detta rör som är fastsvetsat. Jag anser att det måste vara föreningen som står för detta byte eller lagning.

Föreningen ansvarar för stammarna, det vet jag, men just denna bit i min lya är det lite tveksamheter om.

Styrelsen sparkade från sig allt ansvar och sa bara att jag borde upptäckt sprickan tidigarevid köksrenoveringen. ???! ...vilket svar! Fräckt minst sagt och helt irrelevant.

Enligt rörfirma så måste man kapa röret och göra en jet-koppling.
I vissa lyor har man redan gjort stambyte i köket, men inte hos mig, man gör efter behov, punkinsattser.

Jag har igen skrivit till styrelsen och dem skall återkomma med svar.


Jag har 2 frågor.

1, om jag säljer lyan som den är, med spricka i avloppetsröret, vad händer det om nya äger upptäcker detta, eller får en vattenskada? ..är jag ansvarig som sålt den med detta "fel" ?.... även fast jag påpekat detta för försäkringsbolaget och styrelsen?

2, Vem ansvarar för att laga detta rör?
 
På din beskrivning så låter det som ett "inre rör". Dvs. ditt ansvar i strikt formell mening. jag tolkar det som att det är ett rör som går "öppet" alltså inte inbyggt i vägg eller golv, och att det bara går från ditt kök till stammen?

Nu tror jag att de flesta bostadrättsföreningar tolkar reglerna lite mer generöst, ofta sätter man gränsen vid vattenlåset. Men min gissning är att föreningen har formellt rätt. Fast den här typen av rör ligger i gråzonen, det är jättesvårt att göra en korrekt bedömning.

OM det nu skulle vara föreningens ansvar. Du nämner en köksrenovering, om du har gjort om köket så att det här röret är svårare att komma åt än i originalköket, så är det inte säkert att föreningen är skyldig att återställa de skador som ev. uppstår om man måste riva bort inredning för att komma åt röret.

Ett sätt att få råd, är om föreningen är med i någon form av rikstäckande organisation (HSB, SBC eller riksbyggen), ex. HSB ger juridisk rådgivning både till boende och föreningen (men bistår bara föreningen i tvister). Jag tror att man kan få liknande hjälp med regeltolkning från de övriga centralorganisationerna (fast jag vet att SBC är lite struligare med rådgivningen, lägre tröskel innan de vill ha betalt).


När det gäller frågan om ansvar. OM det är föreningens ansvar (vilket det alltså antagligen inte är), så har du kanpapst något ansvar.

OM det är den boendes ansvar så kanske det blir lite mer komplicerat. I princip så finns inget som heter dolda fel när det gäller en brf, det gäller bara vid fastighetsaffärer. Men någon påpekade att konsumentköpslagen skulle kunna vara giltig vid en sådan affär, i så fall har man ju som säljare ett visst ansvar (ev. jättestort ansvar), har aldrig tidigare hört det och tvivlar på att konsumentköpslagen verkligen skulle kunna gälla, med garantiansvar etc.
 
hempularen skrev:
På din beskrivning så låter det som ett "inre rör". Dvs. ditt ansvar i strikt formell mening. jag tolkar det som att det är ett rör som går "öppet" alltså inte inbyggt i vägg eller golv, och att det bara går från ditt kök till stammen?

Nu tror jag att de flesta bostadrättsföreningar tolkar reglerna lite mer generöst, ofta sätter man gränsen vid vattenlåset. Men min gissning är att föreningen har formellt rätt. Fast den här typen av rör ligger i gråzonen, det är jättesvårt att göra en korrekt bedömning.

OM det nu skulle vara föreningens ansvar. Du nämner en köksrenovering, om du har gjort om köket så att det här röret är svårare att komma åt än i originalköket, så är det inte säkert att föreningen är skyldig att återställa de skador som ev. uppstår om man måste riva bort inredning för att komma åt röret.

Ett sätt att få råd, är om föreningen är med i någon form av rikstäckande organisation (HSB, SBC eller riksbyggen), ex. HSB ger juridisk rådgivning både till boende och föreningen (men bistår bara föreningen i tvister). Jag tror att man kan få liknande hjälp med regeltolkning från de övriga centralorganisationerna (fast jag vet att SBC är lite struligare med rådgivningen, lägre tröskel innan de vill ha betalt).


När det gäller frågan om ansvar. OM det är föreningens ansvar (vilket det alltså antagligen inte är), så har du kanpapst något ansvar.

OM det är den boendes ansvar så kanske det blir lite mer komplicerat. I princip så finns inget som heter dolda fel när det gäller en brf, det gäller bara vid fastighetsaffärer. Men någon påpekade att konsumentköpslagen skulle kunna vara giltig vid en sådan affär, i så fall har man ju som säljare ett visst ansvar (ev. jättestort ansvar), har aldrig tidigare hört det och tvivlar på att konsumentköpslagen verkligen skulle kunna gälla, med garantiansvar etc.
hej o tack förs var.

Nej det är lättare att komma åt röret nu än förut! Innan såg man inte röret alls, det var helt inbyggt i de fastspikade köksskåpen- ja, skåpen var spikade in i tretongen i golvet o putsen på väggarna, så man gjorde på 50-talet. Visst måste man montera bort bänkskivkan plus ett skåp, lite meck är det men mkt enklare än innan.

jag ska se om jag kan få hjälp från hsb el liknande.

Sprickan tror jag är ok, och kan kanske gå att laga med någon form av smet som ett plåster. Så ev. så skiter jag i sprickan o låter den vara.
Montera bort bänk, skåp, o blandare är något jag inte har tid med då det är 100 andra saker som skall slutföras hemma.
 
Jag har sett lagningar på stammar som börjat läcka. Det har varit någon sorts Al plåt med en sorts pasta på. Påminner om en del akutlagninsgprylar för ljuddämpare på bilar.
 
hempularen skrev:
Jag har sett lagningar på stammar som börjat läcka. Det har varit någon sorts Al plåt med en sorts pasta på. Påminner om en del akutlagninsgprylar för ljuddämpare på bilar.
ok, toppen! tack för tipps! Skall kolla upp det med rörfirma.
Sist jag ringde till rörfirma så vill jag minnas att man kunde göra tillfällig alagningar men var inget att föredra, utan det var kapning o jetkoppling med nytt rör.

Men eftersom det inte rinner eller droppar ut min spricka så kanske det räcker med denna punktlagning(?)
 
Föreslå styrelsen att göra ett stambyte hos Dig nu, så kan ni göra gemensam sak och dela proportionellt på kostnaderna!

Helena med
Sverigestugan
 
vonSassen skrev:
Föreslå styrelsen att göra ett stambyte hos Dig nu, så kan ni göra gemensam sak och dela proportionellt på kostnaderna!

Helena med
Sverigestugan

Jag har ett nästan nyrenoverat kök, känns motigt att montera ner skåpen, bänken o vvs igen. Men skall röret bytas så är det lika bra att göra stambyte som du säger.

Men för 2 år sen när jag renoverade köket så gjorde föreningen/styrlsen bedömmningen att stammen i köket var i brukbart skick. I vissa andra bostäder i huset så har man bytt dock.

Ska se om jag orkar med ett stambyte om så blir aktuellt. Föreningen bekostar isåfall stambytet, men jag får ta in en rörmokare...igen.

Hmmm....

Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.