F
D Dilato skrev:
Din förbrukning är hög tycker jag.

Jag har ca 200kvm uppvärmd yta i hus (betong) byggt 1965, källare + 1,5 plan i södra Skåne.

Luft-Vatten-pump. Totalförbrukning all el ca 11kWh.

Vad säger energideklarationen?
Det står att den är "beställd".

Som sagt är det två personer som bott där, äldre par troligtvis av inredning att dömma. De kanske har 25 grader varm inne? :)
 
F
Då har vi varit på visning. Pumpen stod på 23 grader, elelement på toaletterna vet jag inte men det kändes mycket varmt i kåken, säkert runt 25 grader. I fristående garage stod ett element på medelvärme. I mina ögon onödigt. Gästugan på 25 kvadrat hade också elelement påslagna och även egen varmvattenberedare.

Pumpen var Nibe F370: https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/franluftsvarmepumpar/F370 vet inte om det går att sätta en utedel där?

Så man kan nog få ner det något genom att sänka temp och stänga av värmen helt i garage och stuga och varmvattnet där. Enligt mäklaren var 18 000kwh inte ovanligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Då har vi varit på visning. Pumpen stod på 23 grader, elelement på toaletterna vet jag inte men det kändes mycket varmt i kåken, säkert runt 25 grader. I fristående garage stod ett element på medelvärme. I mina ögon onödigt. Gästugan på 25 kvadrat hade också elelement påslagna och även egen varmvattenberedare.

Pumpen var Nibe F370: [länk]

Så man kan nog få ner det något genom att sänka temp och stänga av värmen helt i garage och stuga och varmvattnet där. Enligt mäklaren var 18 000kwh inte ovanligt.
Kanske lätt blir mögel i de utrymmena om elementen är avstängda :)
 
F
M maja.andersson27189 skrev:
Kanske lätt blir mögel i de utrymmena om elementen är avstängda :)

Möjligt såklart. Vi har en friggebo idag som vi bara värmer upp någon enstaka gång på vintern, övrig tid är det kallt. Aldrig varit några problem.

Här fanns ju dock vatten så man får ju stänga av det så det inte fryser!
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
Precis, man bör inte stänga av värmen helt om det finns vatten i stugan. I så fall måste man kallställa stugan och tömma ut allt vatten och fylla glykol eller annat i vattenlåsen. Bättre att ha termostaterna lågt inställda men inte så fuktigheten blir för hög. Man bör ha koll på det med en hygrometer. Bl.a. tyg kan lätt börja mögla.

Om det finns en F370 är det bra. Den kan vara max ca 10 år gammal då modellen kom då. Om det inte finns vattenburen golvvärme eller vattenburna radiatorer borde det finnas ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri någonstans som värmer huset via luftkanaler ut till de olika rummen.
 
Redigerat:
F
J Josth skrev:
Precis, man bör inte stänga av värmen helt om det finns vatten i stugan. I så fall måste man kallställa stugan och tömma ut allt vatten och fylla glykol eller annat i vattenlåsen. Bättre att ha termostaterna lågt inställda men inte så fuktigheten blir för hög. Man bör ha koll på det med en hygrometer. Bl.a. tyg kan lätt börja mögla.

Om det finns en F370 är det bra. Den kan vara max ca 10 år gammal då modellen kom då. Om det inte finns vattenburen golvvärme eller vattenburna radiatorer borde det finnas ett luftvärmeaggregat med vattenbatteri någonstans som värmer huset via luftkanaler ut till de olika rummen.
Ja såklart kan man sätta låg värme också, kommer inte ha 25 grader varmt och varmvattenberedare iaf.

Ja angående pumpen så vart den kopplad upp mpt taket sen fanns det utblås i vardagsrummet, vilket då var centralt och öppet mot köket. I badrummen fanns utblås som då går till pumpen skulle jag tro.

Ja pumpen var från 2013. Vattenbatteri vet jag inte, skulle det vara inbyggt i skåpet då kanske?
 
F
J Josth skrev:
Ett luftvärmeaggregat kan ha antingen ett el-batteri eller ett vattenbatteri som skapar själva värmen i aggregatet. Här ett principschema på hur det kan se ut med F370 som ersatt ett äldre system med luftvärme: [länk]

Så om man har vattenbatteri kanske det finns möjlighet att använda en utedel?
 
F370 är tyvärr inte förberedd för att docka med någon utedel. Det gick ofta på lite äldre frånluftsvärmepumpar men sedan den nya generationen (t.ex. F730/F750) med högre effekt kom så försvann den lösningen.
 
F
J Josth skrev:
F370 är tyvärr inte förberedd för att docka med någon utedel. Det gick ofta på lite äldre frånluftsvärmepumpar men sedan den nya generationen (t.ex. F730/F750) med högre effekt kom så försvann den lösningen.
Tusan också.

Nåja oavsett så har jag lärt mig massor av den här tråden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.