Hej!

vi har köpt ett gammalt västkuststuga (från ungefär 1968) och där finns problemet med Krypgrunden. Anticimex rekommenderar en avfuktare men jag vet inte om det räcker. Där finns definitivt fukt och mögel under golvet. Bifogar jag flera bilder och vi är tacksam för idéer om vad vi kan göra..

(Förlåt, min svensk är inte jättebra, men jag förstår bättre än jag skriver :) )
 
  • Bild på en fuktig krypgrund med mögel och kondens under en västkuststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig och möglig krypgrund med stenar, jord och en lampa i en gammal västkuststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Börja med att köpa hygrometer som ni kan mäta fukthalten med på olika punkter i krypgrunden. Rekomenderar trådlös sådan av bra kvalitet som man kan lita på. Ha koll på fukthalten så ofta ni kan, under en längre period.
Clas ohlson och Jula har bra absortionsavfuktare i sitt sortiment (x2 och x200 tror jag de heter). Typ 10.000kr. Har själv en sån. Superlätt att installera själv och gör verkligen skillnad. Vår fukt gick ner från drygt 85 till 60 på ett par dygn.
Men en första insats är att ta ut allt organiskt material från krypgrunden och plasta in golvet med åldersbeständig bygglast.
Lycka till.
 
  • Gilla
Hampus Chenon och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte en västkuststuga (fritidshus) för två år sedan, byggd i mitten av 70-talet. Förre ägaren har låtit sätta in avfuktare från Anticimex. I samband med det byttes även alla golv i huset. Jag vet inte hur illa det var innan. Men nu verkar det fungera. Åtgärden utöver golvbytet var att grunden tätades, man ser fogskum lite överallt vid springor. Plast lades ut på marken, och avfuktaren med ett nätverk av ventialtionsrör till alla dealr av grunden.
 
Davidbagare
Den här grafen är bra att ha!
 
  • Färgkodad graf som visar mögelrisk beroende på relativ fuktighet och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för alla dina svar och information! Vi ska se hur mycket tid och pengar vi kan investera just nu. men jag vet att vi måste reagera snabbt om vi ville har stugan i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.