Kan man förbereda för framtida bergvärme på något vis där jag tar hål i huset, gräver ner tomma rör (exvis 110-avloppsrör) och sedan gräver ner en brunn där jag önskar ha hålet någon gång i framtiden?

Vi håller på att fixa trädgården och orkar inte förstöra den om 1-2 år när vi troligen installerar bergvärme. En stengång och växter kommer i annat fall förstöras och det känns onödigt.
 
Rör fram till borrplatsen måste gå utmärkt. Att få borraren att sticka ner snabeln i en färdig brunnsring (eller vad det nu heter) tror jag är lite värre.

Om du lägger rör, se till att få fall från huset på dessa, använd kanske tom dränrör (och dra i en draglina från början). Om det har slarvats med isoleringen av slangen så bildas det väääldigt mycket kondensvatten tidvis.
 
110 mm avlopp har för skarpa böjar, lägg hellre dräneringsslang eller den finns o-perforerad också. Mjuka böjar så der är lätt att dra i slang.

Prototypen
 
Kolla upp med kommunen först att ni får borra för bergvärme så ni inte gör en massa saker i onödan.
 
Att kolla om man får borra kostar pengar & är säkert tids begränsat.
några avloppsrör är billiga & kan liga kvar om du inte får borra.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Några böjar blir det inte tal om - jag lägger dem rakt ut från huset - 4,5 meter. Dräneringsrör blir nog prima - med tanke på kondensen.

Vi FÅR borra för bergvärme... tror jag. Ingen granne har hål i närheten. Jag tänkte samköra borrningen med närmaste granne, så vi kommer hålla avstånd. Han borrar på baksidan, vi borrar på framsidan.
 
Hur många kollar egentligen med kommunen när dom borrar?
 
Om jag inte har förstått fel så måste man få godkänt av miljöenheten på kommunen för att få installera bergvärme eller borra.
 
Oavsett tillståndskravet så säger jag som tidigare talare: Det behövs ingen myndighetsinblandning för att lägga tomrör :)
 
Eller gör som vi gjorde, lägg ned rätt slang på en gång. Gärna väl isolerad om den ska ligga nära känslig ytbeläggning eller fastigheten.
 
gravedigger skrev:
Eller gör som vi gjorde, lägg ned rätt slang på en gång. Gärna väl isolerad om den ska ligga nära känslig ytbeläggning eller fastigheten.
Jag skulle inte lägga ner slangen direkt. boraren eller vvs firman kan då ifrånsäga sig garantin, om dom inte får andvända sina grejor. m.m.
 
Fasting65 skrev:
Några böjar blir det inte tal om - jag lägger dem rakt ut från huset - 4,5 meter. Dräneringsrör blir nog prima - med tanke på kondensen.

Vi FÅR borra för bergvärme... tror jag. Ingen granne har hål i närheten. Jag tänkte samköra borrningen med närmaste granne, så vi komemr håller avstånd. Han borrar på baksidan, vi borrar på framsidan.
Vafasen du har ju tunnelbanan under källaren.....



Petersson79: Här i storstan gissar jag att dom flesta gör det faktiskt? Finns ju inget negativt med det - det är ju inte alltid lätt att veta var grannarna borrat.
 
Utan tillstånd torde det bli både tinget och böter, har pratat med en "brottsling" i Dalarna.

Prototypen
 
Här finns ett nygjort exempel på förberedelser för bergvärmeslinga.
backfire.se

Två gula 110 mm gula tomrör, ut ur grund. Bara att vänta på att borraren ska komma....ja och värmepump och sådana grejor också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.