D Dublin skrev:
Jag blir lite nyfiken på vad som egentligen ingår i jobbet om man lejer ut det? Blir inte den enda skillnaden att det kommer ut en gubbe, ställer in aggregatet och sen efter några dagar kommer och hämtar det igen? Då är det säkert mer ekonomiskt att själv hyra. Eller är det nåt annat som ingår som jag missat?
Typ så.. antar jag (jag vet ju inte, därför jag vill kolla!).

Tänkte att de kanske tätade rummet (om det behövdes).. öppnade upp allt som de enligt erfarenhet tyckte behövdes öppnas.. innan självs ozonrengöringen..

Så några timmars jobb då.. förutom maskin/bil då.
 
S sinuslinus skrev:
Med ett riktigt ozonaggregat sprutar man in gasen i rummet med skyddsutrustning och sen stänger till i 24 timmar innan man kan gå in.
Verkade skilja lite på hur stort man köpte.. hur lång tid allt tog. Ett aggregat jag kikade på (små utrymmen typ 30 m2) så tog det x timmar (man ställde in hur många m2 det var så valde den tid).. stängde av sig själv och sedan skulle man vänta minst 2 timmar innan man gick in i rummet - sen skulle man vädra väl!
Behövde man köra en rengöring till.. skulle man vänta minst 2 dagar innan man gjorde om det hela.

:)
 
S
Snigla Snigla skrev:
Verkade skilja lite på hur stort man köpte.. hur lång tid allt tog. Ett aggregat jag kikade på (små utrymmen typ 30 m2) så tog det x timmar (man ställde in hur många m2 det var så valde den tid).. stängde av sig själv och sedan skulle man vänta minst 2 timmar innan man gick in i rummet - sen skulle man vädra väl!
Behövde man köra en rengöring till.. skulle man vänta minst 2 dagar innan man gjorde om det hela.

:)
Jag tänkte på ett kraftigt aggregat som saneringsfirmor använder proffesionellt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tack för tips och råd alla!

Blidde ett eget köp i slutänden. Finns begränsningar i mitt jagande efter folk/besked (tiden det tar..).. finns många andra som jagas just nu också :)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här ser väl övertygande ut, minsta modellen:

[länk]
Jämförde de jag generatorerna jag.kollat på innan (och några till), hyreskostnader och så företaget du tipsade om.. köpte i slutänden deras minsta variant! (y)

Ny köpt generator i förpackning inne i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkade prisvärd och enkel!
Hämtade ut den igår :cool:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Tack för tips och råd alla!

Blidde ett eget köp i slutänden. Finns begränsningar i mitt jagande efter folk/besked (tiden det tar..).. finns många andra som jagas just nu också :)



Jämförde de jag generatorerna jag.kollat på innan (och några till), hyreskostnader och så företaget du tipsade om.. köpte i slutänden deras minsta variant! (y)

[bild]

Verkade prisvärd och enkel!
Hämtade ut den igår :cool:
Rapportera om det funkar (eller inte)!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rapportera om det funkar (eller inte)!
Will do.. även om det troligen tar ett tag tills jag kommer till det rummet (lite vårvärme tack) :)

Kanske, av nyfikenhet, hinner testa den i bilen innan haha :)

Tack för tipset iaf! (y):)
 
Snigla Snigla skrev:
Will do.. även om det troligen tar ett tag tills jag kommer till det rummet (lite vårvärme tack) :)

Kanske, av nyfikenhet, hinner testa den i bilen innan haha :)

Tack för tipset iaf! (y):)
Tänk på att detta är direkt skadligt för elektronik så om du verkligen inte måste köra den i bilen pga någon riktigt dålig lukt skulle jag låta bli.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tänk på att detta är direkt skadligt för elektronik så om du verkligen inte måste köra den i bilen pga någon riktigt dålig lukt skulle jag låta bli.
Har det i åtanke! Just bilen ifråga är jag intet så orolig över, den har inte så mycket synlig elektronik iaf (även om det såklart döljer sig lite säkringsboxar osv under panelerna).

Men man blir ju ändå lite nyfiken varför bilföretagen använder maskinerna när de gör rent dem? Både bilföretag som säljer beg bilar samt företagen som mekar och tvättar..? De måste ju ha mycket nya bilar med mer elektronik i omlopp kan man tycka?

Vad är det som tar illa vid sig? (nu är jag mest nyfiken).

Gummi och metaller har jag frågat om på företagen som håller på, där har jag fått till svar att det maskinen behövs glömmas bort, på,ganska länge (1 dygn) innan de påverkas (börjar rosta osv). Men maskinen ifråga ska ju bara användas 1 timme (går maximalt att ställa in på 2 tim).. sedan vädra och behöver man göra om ska man vänta två dygn.
 
Nus73
T TypRätt skrev:
Tänk på att detta är direkt skadligt för elektronik så om du verkligen inte måste köra den i bilen pga någon riktigt dålig lukt skulle jag låta bli.
På vilket sätt är det skadligt för elektronik? Ozonet reagerar ju med organiskt material, elektronik borde väl inte påverkas?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nus73 Nus73 skrev:
På vilket sätt är det skadligt för elektronik? Ozonet reagerar ju med organiskt material, elektronik borde väl inte påverkas?
Kan oxidera metallytor. Men oxiderar inte inne i lödningar.
 
  • Gilla
Nus73
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan oxidera metallytor. Men oxiderar inte inne i lödningar.
Nej insidan kommer den ju inte åt (är ju en gas) men den påverkar ju kraftigt gummi o plaster vilket det finns gott om i alla kablar och panelerna i dörrar och instrumentbräda är ju inte luft-tight på något sätt. Finns ju även flertalet kontakter i knappar och dörrar mm som har kontaktytor som inte mår så bra av rost? (har inte något med elektronik att göra men får gå som efterkonstruktion i brist på skarpa exempel och argument). Jag har ingen egen erfarenhet av att gasa något med Ozon men tycker detta upprepas ofta i trådar om ämnet men det kanske inte är ett så stort problem som jag uppfattat det som.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Will do.. även om det troligen tar ett tag tills jag kommer till det rummet (lite vårvärme tack) :)

Kanske, av nyfikenhet, hinner testa den i bilen innan haha :)

Tack för tipset iaf! (y):)
Hur har det gått för dig med Ozonrenaren? Funkar den?
 
M mili1983 skrev:
Hur har det gått för dig med Ozonrenaren? Funkar den?
Har inte provat den än :oops:
Det var ju skälet till att leja ut hela grejen från början.. vissa saker måste bäras ut (jag får inte lyfta tungt) och allt ska öppnas så det blir lite luftigare (och kolla om det är nått känsligt därinne som kan vara känsligt / som man är extra rädd om).

Själva ozoneriet är det enkla.. det sköter sig ju självt sedan!

För många projekt överallt och dessutom är det vår.. (trädgården tar tid - jag är ju en trädgårdsnörd :D;):cool:).

Ledsen att erkänna att det nog tar lite tid o komma till testningen.. men jag återkommer då iaf (y):cool:
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har inte provat den än :oops:
Det var ju skälet till att leja ut hela grejen från början.. vissa saker måste bäras ut (jag får inte lyfta tungt) och allt ska öppnas så det blir lite luftigare (och kolla om det är nått känsligt därinne som kan vara känsligt / som man är extra rädd om).

Själva ozoneriet är det enkla.. det sköter sig ju självt sedan!

För många projekt överallt och dessutom är det vår.. (trädgården tar tid - jag är ju en trädgårdsnörd :D;):cool:).

Ledsen att erkänna att det nog tar lite tid o komma till testningen.. men jag återkommer då iaf (y):cool:
Hur gick det?
 
K Kris1 skrev:
Hur gick det?
Allt kom av sig när min far dog i slutet på sommaren förra året.. :confused: har inte blivit så mycket vettigt gjort alls efter det (egna projekt).. har mest blivit begravningsgrejer, pappersgrejer, försöka tömma lgh osv..

Men jag återkommer i frågan.. rummet i fråga står kvar och ska ”saneras”.. (lite mer vårvärme eftersöks först.. då det är i uthuset det måste pysslas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.