kulle
J jarven60 skrev:
Tack, testar detta ikväll...
Nu har det ju varit kväll många gånger ;)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Nu har det ju varit kväll många gånger ;)
Sorry :) ,har inte hunnit kollat ännu pga av lite fritidsaktiviter, har varit i norr och kört snöskoter, skall försöka ta tag i det denna veckan för jag åker till Särna i slutet på veckan för snöskoteråkning igen...
pumpar fungerar forfarande MEN slår på så fort jag sätter på vattnet eftersom jag inte kan få luften att stanna kvar..

Skall göra en såpvatten blandning och verkligen försöka kontrollera noggrannt lugnt och metodist.., återkommer...
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Antingen tappar tryckkärlet luft, eller så försvinner vattnet (trycket) i ledningen. Vattnet åker bakåt eller åt sidan (någonstans). Men startar pumpen direkt så verkar mottrycket saknas.
 
kulle kulle skrev:
Nu har det ju varit kväll många gånger ;)
Howdy..
Nu hsr jag spenderat 1.5 tim på felsökning.
1. Stängde av pump
2. Tömde systemet genom att öppna en kran.
3. Väntade till allt vatten slutade rinna och trycket var givetvis då 0bar
4. Pumpade upp blåsan till rekommenderat förtryck på min Altech 1100 dvs 1.5 bar.
5. Sprayade med såpvatten, både runt krans och påfyllningsnippel, hittade inget läckage.
6. Väntade 1 tim, mätte förtrycket med min digitala mätare samt mekanisk, trycket var detsamma, dvs ingen luft gått ut.
7. Stängfe vattenkran, satte igång pumpen och väntade tills den stängde av 4.0 bar
8. Väntade 0.5 timma ,och tittade på tryckklocka, samma tryck, inget läckage.

Nu får frugan köra på 1 vecka som vanligt och när jag kommer tillbaka ifrån fjällen så skall jag kolla om förtrycket har försvunnit igen eller inte.

Tackar för all feedback , ideer och förslag jag fått ifrån er, Tack!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du har 1,4 i förtryck och sedan startar pumpen och låter den gå tills den stannar. Då har du t.ex. 4,5 bars tryck i både vattnet och luftkudden. Det kan ju vara så att läckan inte uppstår förrän trycket stigit en bit över 1,4 så : Pumpa luft till 1,4. Kör pumpen tills den stannar. Pensla på såpvatten runt fästet för luftnippeln och runt om vattenflänsen och ev flänsskruvar. Titta efter såpbubblor, som tecken på läckage. Så skulle jag gjort.
Hej,
Var kanske inte tillräcklig tydlig, men det var exakt vad jag gjorde, kollade för en stund sen, känns som det fungerar nu..kan tappa vattnet ganska länge nu utan att pumpen startar, fungerar som det ska för tillfället men skall kolla igen när jag kommer hem ifrån min snöskotersemester..om 1.5vecka..
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.