Har fått ett parkettgolv från Tarkett inlagt i vårt nya hus. Det är ett 13mm golv som heter Shade Milky White TreS. Dels så har vi sett en längsgående glipa i en brädskarv och dels ett antal "uppstick" där ena hörnet på kortändan av brädan sticker upp i en skarv. Även några hela ändskarvar sticker upp lite och bildar en kant som man känner om man drar foten över den. Är detta något som man skall anse vara okej, eller är det fel på parketten alternativt har det brustit i arbetet med att lägga dit den?
Parkettgolv med synlig glipa och uppstickande hörn vid brädskarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust parkettgolv med en synlig glipa längs en brädskarv och mindre ojämnheter vid ändskarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Maxirati skrev:
Har fått ett parkettgolv från Tarkett inlagt i vårt nya hus. Det är ett 13mm golv som heter Shade Milky White TreS. Dels så har vi sett en längsgående glipa i en brädskarv och dels ett antal "uppstick" där ena hörnet på kortändan av brädan sticker upp i en skarv. Även några hela ändskarvar sticker upp lite och bildar en kant som man känner om man drar foten över den. Är detta något som man skall anse vara okej, eller är det fel på parketten alternativt har det brustit i arbetet med att lägga dit den?
[bild] [bild]
Hej.

Dåligt utfört, uppsticken kan vara pga man har varit för våldsam. Det är bara att reklamera om någon annan lagt golvet än er.

Vh Alexander..
 
Hej har exakt samma golv och samma problem är inte nöjd med resultatet.
Hur stor yta är golvet?
Har du tagit kontakt med Tarkett för reklamation?
 
Ytan på det aktuella golvet är ca. 35kvm. Vi framförde klagomål till entreprenören som ansvarade för husbygget. En underleverantör som är "experter" på golv kom och fyllde i några repor (som var där från början) med något slags vax. Sedan bankade dom på ändskarvarna för att slå ner det som stod upp. Blev lite bättre men inte bra, det sviktar tillbaka helt enkelt. De som gjorde detta förklarade att Tarkett inte var någon toppenkvalitet längre och att man har rätt grova toleranser på sitt material. Vi är inte särskilt nöjda med detta golv, både beroende på dessa glipor och uppstick m.m. och dels för den strävhet golvet har. Har 2-årsbesiktning i höst och ska ta upp detta då.
 
Okej du får gärna berätta hur de går efter besiktningen. För vi har exakt samma problem efter bara ett halvår och tycker inte de är okej.
 
E eddan89 skrev:
Okej du får gärna berätta hur de går efter besiktningen. För vi har exakt samma problem efter bara ett halvår och tycker inte de är okej.
Okej, ska försöka komma ihåg det. Har ni kontaktat Tarkett och vad har ni fått för svar i så fall? Har du några bilder på hur ert golv ser ut med dessa defekter?
 
Ja de får du gärna göra om du kommer ihåg!
Ne tänkte ja skulle kontakta dom.
Det ser lika ut som ditt golv, ska lägga upp bilder
 
Så ser mitt golv ut iaf
 
  • Detaljvy av ett trägolv med tydlig ådring och plankor i olika längder och nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där ser ju inte kul ut. Samma problem som vi har och inget man förväntar sig av ett så kallat kvalitetsgolv. För vår del hoppas jag bara att man på tvåårsbesiktningen noterar detta som ett fel. Men efter vad jag upplevde på slutbesiktningen så har jag inga stora förväntningar. Där slätade man över uppenbara slarvfel och upptäckte ej heller en massa saker som vi själva upptäckte under första tiden efter inflyttningen.
 
Ne man hittade lite småsaker här och där efter slutbesiktning men tror inte ja kommer vänta tills 2års besiktningen då de blivit såhär efter knappt ett halvår. Men ska iaf kontakta husleverantören och se vad dom säger! Tarkett har jag inte fått något svar av
 
Hej har du haft besiktning än?
 
Hej
Det är dags för 2-årsbesiktning straxt, men jag överväger att skippa det. Dels för att jag tycker dom är för dyra och dels för att jag inte har något vidare förtroende för Garbos besiktningsmän. Alternativet med en "icke-Garbo" besiktningsman har jag funderat på i så fall, men jag har bekanta som inte varit nöjda med dessa heller.
Vad som uppstått sedan med vårt golv är att det buktar uppåt som sviktande bulor. Känns som att gå på en trampolin. Detta blir värst under sommarmånaderna och minskar lite under vintern. Men det är förbaskat störande och irriterande. Troligen har man gett golvet för lite rörelsemån så att det sitter i spänn och buktar uppåt.
 
Vi har precis lagt tarkettgolv och resultatet är bedrövligt

hur gick det för er som haft problem? Någon som reklamerat ? Kommer det vatten i skarvarna känns det ju som det kan svälla ?

mvh
 
Jag struntade i att kasta bort pengar på en Garbo-besiktning och gjorde i stället en lista på de problem vi har som entreprenören sedan fick gå igenom och åtgärda. Man lättade på ett par trösklar där det fanns för liten rörelsemån för golvet och kapade bort lite material. Nu var detta i november och det är ju så att golven drar ihop sig vintertid vad jag förstått, så vi får väl se nu i sommar hur det uppför sig. Har en del andra synpunkter på golvet men dessa får jag inget gehör för. Det verkar som att våra problem dels beror på rent ut sagt klantiga golvläggare och dels på att Tarkett ej håller den kvalitetsnivå som man förväntat sig. Golven ser i stora hela bra ut, men vi stör oss på glipor, nivåskillnader vid ändskarvarna, en "sträv känsla" på golvets yta samt inte minst de problem vi har med bugglande golv. Det sistnämnda kan vi bara hoppas på att det är borta nu.
 
BirgitS
A AnnaAnka skrev:
Kommer det vatten i skarvarna känns det ju som det kan svälla ?
Alla parkettgolv kan bli fuktskadade av vatten eftersom inga är täta i skarvarna. Även om de inte brukar svälla eftersom det inte är någon spånskiva eller liknande utan det som syns är att ytskiktet mörknar vid skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.