Hej vänner!
Jag har en äldre garageport som är tråkig i färgen. Fungerar felfritt men vi vill måla om den till en mörkgrå färg.
Jag vet inte vad det är för material på garageportens utsida. Om det är en plast eller något annan material. Vet inte heller vad det är för märke och modell..
Jag har tagit lite bilder och även spelat in en kort snutt så att ni kan få höra hur det låter när man pillar på porten.
Jag tänker att jag måste ta reda på vad det är för material för att kunna välja rätt grund och färg..

Kika gärna på bilderna och filmen och kom med förslag om vad det kan vara för material.
Om ni även vet vilken typ av färg som bäst lämpar sig för att måla min port med är jag även tacksam för det :)
 
  • Närbild av en äldre garageport med horisontella linjer, låshus och handtag, målad i en matt mörkgrå färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre blek garageport som visar dess strukturerade yta och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en strukturerad yta av en äldre garageport målad i en tråkig färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fyndfinnarna
  • Laddar…
Någon lättmetall likt aluminium med typ plastfärg/plastfolie.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Någon lättmetall likt aluminium med typ plastfärg/plastfolie.
Tänker du att det är plastfärg/plastfolia som yttersta skikt på porten ?
 
Tvätta slipa lätt med slipsvamp som kommer ner i ojämnheterna måla med t.ex Flugger plåtfärg direkt grund behövs inte använd en filtroller
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tvätta slipa lätt med slipsvamp som kommer ner i ojämnheterna måla med t.ex Flugger plåtfärg direkt grund behövs inte använd en filtroller
Tack för infon. Vad är det för material på porten tror du?
 
Är väl någon lackerad aluminium eller stålplåt plåtfärgen är en vattenbaserad akrylat som har bra vidhäftning på sådana underlag har målat om flera garageportar med den färgen och även andra akrylater
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Är väl någon lackerad aluminium eller stålplåt plåtfärgen är en vattenbaserad akrylat som har bra vidhäftning på sådana underlag har målat om flera garageportar med den färgen och även andra akrylater
Härligt att höra. Då kanske den plåtfärgen har någon % primer i sig för god vidhäftningsförmåga.

Har du bild på de portar du själv har målat som du vill dela med dig av? Vill gärna se vad jag ev kan förvänta mig för resultat :)
 
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelgarage med vita väggar och mörkgrå garageportar på en solig dag, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev visst galet många bilder dessa portar var innan mörkbruna o väldigt fula bara rengjorda o målade två ggr med plåtfärg tyvärr en blåsa på den ena var innan inget att göra något åt vanligt på gamla portar
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Blev visst galet många bilder dessa portar var innan mörkbruna o väldigt fula bara rengjorda o målade två ggr med plåtfärg tyvärr en blåsa på den ena var innan inget att göra något åt vanligt på gamla portar
Fantastiskt fint resultat! Du ska vara stolt över det:)
Mycket fin färg du valt också. Vet du exakt vad den heter? Kanske ska köra på samma. Min port är ju också mörkbrun nu.
 
Vad bör jag tänka på innan jag börjar måla?
Maskering? Några delar på porten man inte får komma åt? Några delar man lätt kan glömma? Osv ..
 
Tror det var ncs 2000 går att få i vilken kulör som helst
 
Hur lång tid la du på att slipa respektive port? 1timme? 5timmar?
Man ska väll inte slipa för mycket och för hårt?
 
Inte länge tio min kanske man skall inte slipa bort någon färg bara ta lite men har du rostangrepp får du förstås slipa bort det o ta rostskyddsprimer där mina är i alumlnlum
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Ta bort lås o beslag eller maskera måla inte på gummilister undvik att måla i vecken så att den inte limmar ihop sej där
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.