Hej! Till våren ska jag sätta igång med att byta panel på huset. Funderar på att tilläggsisolera i samma sväng men har börjat fundera allt mer på det där med stomstabilisering. Tanken är att riva befintlig panel och läkt och sätta en västkustskiva/fasadskiva direkt mot stommen, därefter stående spikläkt som fästs med spik/skruv igenom ”plasthylsorna” som är avsedd för ändamålet och sedan liggande panel. Min fundering är om detta försvagar stommen avsevärt mot horisontalkrafter (då läkten inte sitter stumt mot stommen) eller om jag övertänker det hela. Huset i sig är byggt -74 och är ca 18x7 meter. Väggarna består endast av en spikad gipsskiva mot insidan, stående regelstomme, vindpapp, liggande läkt och stående lockpanel. Tidigare ägare har rivit en del innerväggar så nästan halva huset är utan innerväggar. Jag tycker att detta redan känns ganska klent som det är, därav min fundering om en fasadskiva kan försvaga konstruktionen ytterliggare då den medför 0 skivverkan. Alltså borde det i princip bara vara den spikade gipsskivan som stabiliserar ytterväggarna. Jag vet inte om jag överdriver det här med vindlaster på en enplansvilla men jag kände att jag behövde lite fler synpunkter på det här. Tacksam för all input! :D
 
Kan inte påstå att jag vet, men det låter absolut som något att utreda, innan du gör det..
 
Har för mig, (men är alltså inte säker), att man anser att en enkel skiva på ena sidan om väggen normalt är tillräckligt på normalstora villor, men personligen skulle jag aldrig nöja mig med det. Gipsskivor imponerar inte med sin råstyrka, och särskilt inte spikade skivor. Har själv spikade skivor i de delar som byggts på 80-t, och det är helt värdelöst. Finns inte en spik som sitter fast ordentligt, trots rull/kamgängning. Kanske påverkar det inte förmågan att styva upp stommen vid vindpåkänningar men det gör den definitivt inte bättre.

Vi bor på landet så utöver vindskydd behövs här också gnagarsäkring. Gnagare älskar mineralull och gnager sig lätt in vid minsta glipa/svaghet, så även av den anledningen behövs skydd i flera lager och helst vattentäta skott.
 
Utan skivmaterial blir ingen regelstomme stabil om du inte sätter in diagonaler. Du kan kolla på Boverkets hemsida vad som står om vindlaster i ditt område.
 
Killgissning är att med inredd insida är stommen vridstyv så det räcker. Men sätt stålband i kryss så behöver du inte oroa dig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.