Hej

Jag har en bosch diskmaskin ca 6år gammal, igår hade den stannat med felkod E15 och jag har läst mig till att det beror på att vatten läckt ut.

Nu har jag öppnat den och torkat ur den gula sörjan som var runt flottören men jag hittar inte vad det kommer ifrån, efter 2 körda program har det inte kommit något nytt vatten.

Är det troligt med någon typ av tillfällig översvämning?

 
A
alm82 Andreas La Motte skrev:
Hej

Jag har en bosch diskmaskin ca 6år gammal, igår hade den stannat med felkod E15 och jag har läst mig till att det beror på att vatten läckt ut.

Nu har jag öppnat den och torkat ur den gula sörjan som var runt flottören men jag hittar inte vad det kommer ifrån, efter 2 körda program har det inte kommit något nytt vatten.

Är det troligt med någon typ av tillfällig översvämning?

[media]
Kan vara tillfälligt
Kolla att silarna och armarna är kliniskt rena
 
Helt plötsligt började det droppa ändå, antar att det är någon packning som behöver bytas?

 
A
då får du montera kitet som finns med i flera av trådarna här
 
Okej, tack för svar
 
Hej! Haft liknande problem med e15 som alla andra. Försökte få ut maskinen för stt tilta den men lyckades inte. Rengjorde och drog ut skruvarna som det tipsade om i förra tråden. E15 försvann som vanligt när maskinen varit avstängd och gett ifrån sig ljud som om den sugot ut vatten.
Nu när man försöker starta ett program kommer felkod e23 fram och programmet startar inte ens.
Det verkar som att e23 är liknande felkod som e15 men är inte säker. Vet någon här? Är lösningen detsamma, att få ut vatten och åtg ev läcka (sannolikt gummilisten?)
 
E23 har med avloppspumpen att göra.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
E23 har med avloppspumpen att göra.
Tack. Ja, jag att det var på tvättmaskiner e23 indikerade vatten i botten.
Fick ut maskinen (två skruvar i sidan fäste den i sommarna). Har sedan lutat den och fick ut lite vatten. Öppnade och kollade frigolitskivan och där fanns också mindre mängd vatten som torkades upp. Även på ljudisolering längst fram mot fronten var det ganska blött. Har kontrollerat alla sladdar osv till pumpen men efter allt jobb får jag nu upp e23 igen när jag försöker starta ett program. Jag kan väl knappast ha skadat pumpen när jag rengjorde filtret eller drog åt skruvarna ? Detta gjorde jag alltså innan jag öppna upp hela grejen.
Kanske får ge upp och låta bosch-service ta en titt. Va iaf kul att greja lite med en diskmaskin :)
 
Har du möjlighet att mäta pumpen ?
 
A
B byggarn_op skrev:
Tack. Ja, jag att det var på tvättmaskiner e23 indikerade vatten i botten.
Fick ut maskinen (två skruvar i sidan fäste den i sommarna). Har sedan lutat den och fick ut lite vatten. Öppnade och kollade frigolitskivan och där fanns också mindre mängd vatten som torkades upp. Även på ljudisolering längst fram mot fronten var det ganska blött. Har kontrollerat alla sladdar osv till pumpen men efter allt jobb får jag nu upp e23 igen när jag försöker starta ett program. Jag kan väl knappast ha skadat pumpen när jag rengjorde filtret eller drog åt skruvarna ? Detta gjorde jag alltså innan jag öppna upp hela grejen.
Kanske får ge upp och låta bosch-service ta en titt. Va iaf kul att greja lite med en diskmaskin :)
det är väl om du skadat eller fått loss anslutningen (elen) till a-pumpen, det syns ju om du tar bort luckan innanför sparkplåten. det är ju en trefas motor så alla lindningarna måste få kontakt
 
electroluxaren skrev:
det är väl om du skadat eller fått loss anslutningen (elen) till a-pumpen, det syns ju om du tar bort luckan innanför sparkplåten. det är ju en trefas motor så alla lindningarna måste få kontakt
Precis. Jag kolla igenom alla anslutningar och allt kändes bra. Får uppdatera på tis efter service varit på plats.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Såg nu att jag inte svarat. En trevlig service-gubbe från Bosch kom. Den "lilla pumpen" behövdes bytas. Han sa också att man kan lägga ny gummilist om E15 uppkommer igen. Har dock inte fått någon faktura än så vet fortfarande inte vad det kostade.
Sedan vi slutade köra ECO-programmet har vi dock aldrig haft det problemet igen. Vi har också varit noggranna med att inget blockerar den roterande "vattensprutaren" och att ingen täpper för dom där hålen som är i kanterna i diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.