I höstas lät vi måla om vårt fritidshus i skärgården. Huset är en utbyggd s.k. västkuststuga på 65 m2 med liggande fjällpanel byggt c:a 1964 och vi köpte det 2001. Vid det tillfället renoverade vi alla fönstren men gjorde inget åt fasaden.
Men i somras engagerade vi en målare som renoveringsmålade fasaden i augusti och september.
Han använde Beckers Perfect-serie av färg med oljebaserad grundning och sedan två färdigstrykningar.

Nu har vintern passerat och vi har varit ute och startat upp för sommaren och då upptäckte vi att på vissa ytor (på tre olika sidor av huset) har det uppkommit blåsor i färgen. De är i storlek mellan enkrona och femkrona ungefär. På en sida är det jättemånga sådana medan de andra två har något tiotal vardera.

Det ser inte så kul ut och blåsorna som sitter på vägg där solen kommer åt ändrar storlek under dagen, jag antar att instängd luft eller liknande utvidgas av solvärmen.

Vad beror dessa blåsor på och vad kan man göra åt det?
Jag funderar på att skära ur blåsorna med mattkniv, sedan låta det vara nån månad för att torka (ifall där är instängd fukt).
Sedan slipa av kanterna och grunda-måla-måla i fläckarna som uppkommit.
Är det rätt sätt eller finns det något annat som rekommenderas?
 
Kontakta målaren och låt honom undersöka problemet...
 
  • Gilla
Bergens
  • Laddar…
Låter som linoljeblåsor. Om fasaden varit målad med linoljefärg innan och man byter färgsystem utan att skrapa bort befintlig färg uppstår sådana blåsor.
 
  • Gilla
Lasse67 och 1 till
  • Laddar…
Målaren kontaktade mig i ett annat ärende medan jag skrev på detta (konstigt...).
Så jag frågade honom om detta och han sa också att det troliga är linolja som finns i trät.
Jag skulle peta bort blåsorna och slipa/skrapa lite och sen måla över. Har rätt mycket färg kvar från i höstas, både grund och färdig.

Den del på huset där blåsorna syns är från 60-talet. På utbyggnaden från c:a 1985 syns inga blåsor. Nyare virke och kanske annan färg också.
 
  • Gilla
Simonpekka
  • Laddar…
Låter precis som linoljeblåsor. När du har skrapat upp dem så skulle jag föreslå att de får stå öppna ett tag och vädra ut i solen. Tyvärr finns det antagligen mycket linolja kvar i träet så problemet kanske aldrig upphör helt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den sidan som är värst utsatt (iofs bara några panelbräder) ligger åt norr så där syns aldrig solen till...
Och så är det allt regnandet till råga på eländet, maj brukar ju vara solig och torr vanligtvis, men inte i år. :(
Kan man "koka bort" linoljan med en varmluftpistol eller liknande?
 
Uppdatering
Nu när det till sist blev drägligt väder skar jag bort blåsorna och slipade en bit in i träet under.
Det jag såg var följande:

1) Blåsan verkar vara uppbyggd med den nya färgen ytterst och till sist originalfärgen innerst, dvs den nya färgen har häftat ordentligt till befintlig färg, som sedan lyft från träet.

2) Träet under blåsan var i det närmaste svart, men lite skrapning/slipning fick fram gulaktigt färgat trä, dvs inte helt trävitt.

Efter att ha skrapat fram trät så behandlade jag med grundfärg följt av två lager färdigfärg med ett dygns torktid emellan.
Behandlade i stort sett alla synliga blåsor på detta sätt.

Men efter några dagar var där blåsor igen, ingen verkade ha uppkommit på samma plats som tidigare utan på nya ställen!
Fattar inte hur detta går till om det inte är linoljeångor som stängs in och sen trycker ut blåsorna för att komma loss.

Nu har jag gett upp denna metod och i stället gjort följande:

- punkterar blåsorna i deras underkant med spetsen av en mattkniv
- pressar in blåsan mot träet först med fingrarna och sedan med ett metallverktyg (sked eller liknande)

Detta verkar fungera så att man inte ser blåsor längre och det dyker heller inte upp nya blåsor på väggen-
Det man kan undra över är att jag ju punkterat den skyddande färghinnan på flera ställen, kan det medföra risk för röta tro?
 
Hur gick det sedan? Har exakt samma problem som du beskriver och funderar på om punktetingen fungerade utan problem?
 
Det har uppkommit nya blåsor lite här och var...
Men det är på speciella ytor som de syns, blåsor verkar bara uppkomma på väggar som har funnits sedan 1960-talet. Nånstans på 1980-talet byggdes stugan ut med en ny del i vinkel mot den ursprungliga stugan. Dessa väggar visar inte upp några blåsor.
Här finns det blåsor:
  • på en del av en sydostvänd vägg vid sidan av en altandörr, resten av väggen skyddas av ett skärmtak
  • på en gavelvägg som vetter mot sydväst, detta är den mest belysta och upphettade väggen
  • på vägg i nordväst som belyses på eftermiddagarna, vår altan är här och dessa blåsor syns mest
Andra ytor uppvisar inga blåsor:
  • sydvästväggen mot altanen, tillhör utbyggnaden
  • nordvästväggen, en gavel på utbyggnaden, väggen är mestadels i skugga
  • nordostväggen som till hälften tillhör utbyggnaden. Denna vägg är nästan alltid i skugga.
Det verkar krävas följande för att blåsor skall uppkomma:
  • väggen skall värmas upp av solen under dagen
  • väggen skall vara den ursprungliga sedan 1960-talet
En teori är att när stugan byggdes så målades den med linoljefärg som man mättade träet med. Så det blev impregnerat med linolja. Sedan har det målats över med andra färger genom åren och den sista ommålningen med Beckers Perfekt skapade en tät hinna ytterst. När nu väggen värms upp av solen avdunstar linoljerester inne i träet och ett gastryck uppkommer som lyfter färgen i form av blåsor.

Någon fungerande åtgärd som helt löser problemet har jag inte hittat....
Men om du kommer på något så är jag intresserad av att få reda på det!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det har uppkommit nya blåsor lite här och var...
Men det är på speciella ytor som de syns, blåsor verkar bara uppkomma på väggar som har funnits sedan 1960-talet. Nånstans på 1980-talet byggdes stugan ut med en ny del i vinkel mot den ursprungliga stugan. Dessa väggar visar inte upp några blåsor.
Här finns det blåsor:
  • på en del av en sydostvänd vägg vid sidan av en altandörr, resten av väggen skyddas av ett skärmtak
  • på en gavelvägg som vetter mot sydväst, detta är den mest belysta och upphettade väggen
  • på vägg i nordväst som belyses på eftermiddagarna, vår altan är här och dessa blåsor syns mest
Andra ytor uppvisar inga blåsor:
  • sydvästväggen mot altanen, tillhör utbyggnaden
  • nordvästväggen, en gavel på utbyggnaden, väggen är mestadels i skugga
  • nordostväggen som till hälften tillhör utbyggnaden. Denna vägg är nästan alltid i skugga.
Det verkar krävas följande för att blåsor skall uppkomma:
  • väggen skall värmas upp av solen under dagen
  • väggen skall vara den ursprungliga sedan 1960-talet
En teori är att när stugan byggdes så målades den med linoljefärg som man mättade träet med. Så det blev impregnerat med linolja. Sedan har det målats över med andra färger genom åren och den sista ommålningen med Beckers Perfekt skapade en tät hinna ytterst. När nu väggen värms upp av solen avdunstar linoljerester inne i träet och ett gastryck uppkommer som lyfter färgen i form av blåsor.

Någon fungerande åtgärd som helt löser problemet har jag inte hittat....
Men om du kommer på något så är jag intresserad av att få reda på det!
Samma problem här. Skrapade bort alla bubblor och grundade två gånger. Efter torkning ny akryloljefärg. I morse kl 6 var det inga bubblor. En dryg timme senare när solen varit på en stund så är där massor med nya bubblor, dock inte där jag bättrat. Så nu ger jag upp för stunden. Detta är en nord-öst fasad och huset byggt 68.
 
  • Träpanel med nya bubblor i färgen, exponerad för sol, på norröstfasad av hus byggt 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Ser likadant ut som hos mig (bortsett från kulören). Man blir lite trött när det blir så många små blåsor också.
I mitt fall var det en målarfirma som gjorde jobbet...
De tog ut en expert för att bestämma vilken typ av färg som skulle användas.
 
Hej

Ser att jag inte heller är ensam om detta.

Flyttade in till huset 2019.
Fasaden i söderläge (balkong) med ett tak.
Fasaden målat i röd färg (ingen Slam).

Målade om med Flüggers utomhus färg (plastfärg tror jag många kallar det för). Målade samtidigt ett staket och förråd som ligger i samma väderstreck ( söderläge).

Allt målade jag under sommaren, kanske lite för varmt men ändå.

Staketet (olja+grundfärg + färg ) enstaka bubblor som jag löst.

Förråd (endast färg 2-3 strykningar ) inga problem alls...

Fasad (endast färg 2-3 strykningar) får problem...i övre delen där solen egentligen inte ligger på trycker då taket som leder till vinden skyddar.

Skurit bort bubblorna med kniv , i de större bubblorna som är ungefär som en 20-lapp stora så har det runnit "kåda" tror jag..färgen är gul och den luktar inget.

Låtit den vädra /torka under några dagar. Därefter grundmålat och strukit på med 2 lager färg. .... Under hösten /vintern uppstår det bubblor igen .

Större och mindre lite spritt överallt. Men alla i en höjd på ca 1.7 och uppåt i fasaden.

Nu har jag skurit bort allt igen .det nästan rann rätt så mycket från den stora bubblan..
Sprutade på med varmt vatten blandat med Yes diskmedel. Torkade med en blöt trasa.



Tänkte köra samma kur imorgon.
Men vad ska jag göra därefter?

Låta torka ordentligt..
Olja +grundmåla + måla?

Eller ska jag tvätta med T-röd eller något liknande innan? Fasadmålning på trä som flagnar av i stora bitar mot en svart bakgrund, med synliga bubblor och kådautträde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadvinkel med flagnande röd färg och synliga bubblor vid balkongtak, skador på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadmålning på trä som flagnar av i stora bitar mot en svart bakgrund, med synliga bubblor och kådautträde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålad träfasad med flagnande färg och bubblor, bredvid ett fönster och under ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träfasad med flagande röd färg och synliga bubblor som orsakat skador på ytan vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden i inl nr 10 påminner mycket om min fasad. Har bubblor på vår Västkuststuga från 1958. Sista målning gjordes för ett par år sen med något slags Beckers akrylatfärg för träfasader. Inte mitt val. Plastfärg visat sej för tätt för den gamla fasaden. Jag låter nog bli att skära i bubblorna eftersom det gör inte saken bättre.
 
  • Gilla
Karmalicious
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog "linoljeblåsor".

Kort sagt så har den gamla fasaden målats med oljebaserade färger förr vilket ställer till det. Oljan var vanligen linolja blandat med diverse olika vegetabiliska oljor. Dessa oljor bryts ned till mindre kolväten som kan röra sig i träet. När plastfärgen kommer på så hindrar de avdunstning av de mindre rinnande molekylerna och oljeblåsor uppstår. Det brukar vara värst på varma söderväggar eftersom det får oljan att brytas ned och röra på sig mest.

Nån enkel lösning finns inte förutom att undvika plastfärger på sådan panel.
 
  • Gilla
guggen och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog "linoljeblåsor".

Kort sagt så har den gamla fasaden målats med oljebaserade färger förr vilket ställer till det. Oljan var vanligen linolja blandat med diverse olika vegetabiliska oljor. Dessa oljor bryts ned till mindre kolväten som kan röra sig i träet. När plastfärgen kommer på så hindrar de avdunstning av de mindre rinnande molekylerna och oljeblåsor uppstår. Det brukar vara värst på varma söderväggar eftersom det får oljan att brytas ned och röra på sig mest.

Nån enkel lösning finns inte förutom att undvika plastfärger på sådan panel.
Hej

Men jag är osäker på att det är lineoljefärg.

Detta då jag målat om förrådet som hade samma färg som fasaden.

Förrådet utsätts för mer sol än fasaden.

Där har jag inga problem.

Gällande fasaden så sker problemet i "skugga området" som är högst upp i fasaden.

Jag får alltså inga blåsor i nedre delen som utsätts för sol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.