Hej!
Kan någon förklara för mig varför det går åt mer el på natten än på dagen när vi är vakna..
Inget på laddning under natten.

Kan det vara kylan på natten som får pumpen att jobba hårdare för att värma huset?


Vi var ej hemma från 17-21
Titta tv 22 - 00
Sov 00 - 08


Frånluftsvärmepump
Nibe Fighter 310P
Vattenburen golvvärme på plan 1
Radiatorer plan 2
125kvm
 
  • Energiförbrukningsdiagram med ökad elektricitetsanvändning under nattetid, visar data per timme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av elanvändningshistorik som visar högre elförbrukning nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vädret har extrem påverkan så här på våren. En dag med samma temp hela dygnet och mulet/regn, då ser du inte samma förbrukningskurva som vid solsken.
 
Jämför staplarna med en graf över utetempen.
 
K Kane skrev:
Jämför staplarna med en graf över utetempen.
Kollade gårdagen i appen och det ser ut såhär.
Är det normalt att den ökar me 3-4kwh såfort de blir minusgrader?
 
  • Graf över daglig elanvändning med topp vid minusgrader, visar totalt 41 kWh för 11 mars 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag märker stor skillnad på dygnsförbrukningen med min 410 när graderna går ner.
 
B
Kompressorn är ju bara på 550W, så beroende på temperatur får man ju ut mindre än 2kW (antagande, har inte exakt data).

När det blir kallt så kickar elpatronen in väldigt tidigt, och elförbrukningen drar iväg mycket med en så liten kompressor.

Folk brukar ofta komplettera ett sådant system med en luftluft värmepump, om man tycker elpatronen får jobba för mycket.
 
Kompressorn klarar bara värmen i huset ner till ca +6° sedan måste el-patronerna gå in allt mer. Nu värmer solen så mycket på dagarna att kompressorn t.o.m. stannar ibland och dagstemperaturen stiger allt mer. På nätterna blir det minusgrader.
 
Min förbrukning i februari. Du ser att förbruknigen går upp rejält ner tempen går ner (lite svårt att läsa av tempgrafen).
Diagram som visar ökning i elanvändning i februari med stigande staplar och sjunkande temperatur med en linjegraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.