Jag har försökt att ta ut låshuset ur dörren men hittar ingenting som passar skruvarna (som verkar slitna). Kan någon tala om för mig hur man gör för att få bort låshuset?

Närbild av dörrhandtag och skruvar på ett låshus monterat i en träddörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Bild?

Principiellt skruvar man ut skruvarna som sitter i stolpen och sen drar man ut låshuset. Det förutsätter förstås att cylindrar och annat är bortplockat så att inget hindrar rörelsen.
 
tommib tommib skrev:
Bild?

Principiellt skruvar man ut skruvarna som sitter i stolpen och sen drar man ut låshuset. Det förutsätter förstås att cylindrar och annat är bortplockat så att inget hindrar rörelsen.
Hittar ingenting som passar skruvarna du ser på bilden.
 
Det brukar vara stjärnskruv pz2. Men de skruv du har är förstörda troligen för att fel mejsel använts. Man kan testa att skruva lite med rätt mejsel samtidigt som du knackar med en hammare på mejseln. Går inte detta får man borra bort huvudet på skruven som sitter där. När dörrhandtaget tagits bort är det inga problem att ta bort resten av skruven med en tång.
 
Vanligtvis används pz2, är skruven sönderdragen kan du prova med en pz3, kan gå.

Annars så är skruvarna av mässing och det är ett mjukt material. Du kan då ta en spårmejsel som är precis större än vad som får plats i nuvarande skruvskalle, sedan slå in den med en hammare och så du kan du skruva bort skruven.

Sedan får du bege dig till en låssmed och köpa nya ”vredskruv”. Ta med den gamla så kan de hjälp dig att klippa skruven i rätt längd.
 
Jag skulle nog banka in en torxbits med våld.. Sen är slagskruvdragarn och högt tryck ofta en lösning när det ser ut så..
 
Cheesen
E Elnovis skrev:
Hittar ingenting som passar skruvarna du ser på bilden.
Skruvarna på bild är av kanadesisk typ.
Robertson. bits bör finnas där du köper skruv till fönsterbleck eller ventilation (Enda ställena jag hittils hittat dom)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Cheesen
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle nog banka in en torxbits med våld.. Sen är slagskruvdragarn och högt tryck ofta en lösning när det ser ut så..
Den passar inte i en fyrkantskruv
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Om det är en svensk dörr skulle jag säga att oddsen för att det är Robertsonskruv är obefintliga och oddsen för att det är sönderdragna PZ2 närmast 1.
 
Tack så mycket för all hjälp. Ska börja med att testa PZ2.
 
tommib
Testa lite försiktigt med PZ2 så du inte funderar dem helt. Om det inte rör sig så är tipset om att banka i en torxbit utmärkt.
 
Tips är också att använda eltejp eller gummi mellan skruv o mejsel för ökad friktion
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Cheesen
tommib tommib skrev:
Om det är en svensk dörr skulle jag säga att oddsen för att det är Robertsonskruv är obefintliga och oddsen för att det är sönderdragna PZ2 närmast 1.
Håller också med att det är otroligt. men kolla noga på bilden så ser man att det är ut som fyrkantspår.. för övrigt är dom flesta beslagen i Sverige från Tyskland.
 
Tomture61
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Tips är också att använda eltejp eller gummi mellan skruv o mejsel för ökad friktion
Ventilpasta som används till att slipa in ventiler i topplock är det man använder för ökad friktion .
Skruvarna i TS fall är bortom detta , tyvärr .
Torx var en bra ide (y)
 
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
tommib
Den vänstra skruven tycker jag har ett tydligt diagonalspår som är karakteristiskt för PZ. Jag har aldrig sett Robertson på beslagsskruv (men världen är förstås stor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.