Hej,

Har en solpanel på 160w.
När jag mäter på kablarna direkt från panelen så får jag 0v.
Kass?
Vad kan strula i själva panelen?

Mvh
Niklas
 
Jag antar att du helt nyligen har köpt en ny panel. Vad säger affären där du har köpt den när du påpekar att den ger 0 volt och är trasig?
Vad mäter du med? Vilket mätområde är inställt på mätaren? Mäter du med mätaren inställd på växelström eller på likström?
Vad visar din mätare när du mäter på ett 1,5 Volt batteri eller 12 V bilbatteri?
 
A Arnodt skrev:
Jag antar att du helt nyligen har köpt en ny panel. Vad säger affären där du har köpt den när du påpekar att den ger 0 volt och är trasig?
Vad mäter du med? Vilket mätområde är inställt på mätaren? Mäter du med mätaren inställd på växelström eller på likström?
Vad visar din mätare när du mäter på ett 1,5 Volt batteri eller 12 V bilbatteri?
Hej och tack för snabbt svar.
Mäter likström på panelen med multimeter.


Batteriet visar 12,6 v

Har fått pengarna tillbaka från butiken
 
Mycket ovanligt med döda paneler, de testas innan de lämnar fabrik.

Jag gissar på kablar, kontakter eller kopplingsboxen. Den senare är oftast ihoplimmad för att klara väta, men om du har fått igen pengarna har du inte så mycket att förlora på att öppna den.
Vi har vid ett tillfälle råkat ut för en kabel som lossnade ur boxen, men vi kunde öppna och fixa det.
 
Jag har nu öppnat kopplingsboxen och mätt direkt på plintarna. Fortfarande 0
 
Well, det är ju ganska mörkt ute nu... :rofl:

Skämt åsido, då har du nog fått en död panel trots allt. Jag kommer inte på så mycket mer att testa nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.