D
E Elajomannen skrev:
Ja jag som är elektriker med flerårig erfarenhet att sälja/ montera laddboxar. kan verkligen rekommendera en laddlösning som inkluderar lastbalansering. Det är så mycket viktigare än färg o form o någon tusenlapp hit eller dit.

Det är min rekommendation men man gör ju som man vill. Det finns ju alltid några som tycker de vet bättre än vi som jobbar med det.;)
Jag förstår faktiskt inte varför jag skulle behöva lastbalansering, så jag köpte en 11 kW laddbox utan. Just nu laddar vi med 3,7 kW enfas ändå pga laddhybrid, men 11 kW räcker absolut för en framtida elbil. Vi har fjärrvärrvärme och ingen pool eller andra storförbrukare. Innan laddhybriden hade vi en årsförbrukning runt 2600 kWh. Har 25A huvudsäkring och samma kostnad för nätet oberoende av säkring så har ingen anledning att säkra ner.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför jag skulle behöva lastbalansering, så jag köpte en 11 kW laddbox utan. Just nu laddar vi med 3,7 kW enfas ändå pga laddhybrid, men 11 kW räcker absolut för en framtida elbil. Vi har fjärrvärrvärme och ingen pool eller andra storförbrukare. Innan laddhybriden hade vi en årsförbrukning runt 2600 kWh. Har 25A huvudsäkring och samma kostnad för nätet oberoende av säkring så har ingen anledning att säkra ner.
Nu vet jag inte var du bor men effekttariffer blir allt mer vanligare och det kommer nog vara så att det kommer bli standard. Då finns det kostnadsbesparingar att göra, men det kan ju dröja ett tag så inte säkert man bör ta det i beaktan.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
H huggan skrev:
Nu vet jag inte var du bor men effekttariffer blir allt mer vanligare och det kommer nog vara så att det kommer bli standard. Då finns det kostnadsbesparingar att göra, men det kan ju dröja ett tag så inte säkert man bör ta det i beaktan.
Jo effekttariffer kommer nog alla ha inom 5 år. Inte så kul men vi behöver verkligen sprida belastningen.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Sprider belastningen gör man lämpligen med timdebitering. Att det ens lokalt skulle bli ett problem att några laddar bilarna på full kräm på natten känns osannolikt.

Så effekttariffer, nja, inte i deras nuvarande trubbiga Götelaborgsform iaf.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför jag skulle behöva lastbalansering, så jag köpte en 11 kW laddbox utan. Just nu laddar vi med 3,7 kW enfas ändå pga laddhybrid, men 11 kW räcker absolut för en framtida elbil. Vi har fjärrvärrvärme och ingen pool eller andra storförbrukare. Innan laddhybriden hade vi en årsförbrukning runt 2600 kWh. Har 25A huvudsäkring och samma kostnad för nätet oberoende av säkring så har ingen anledning att säkra ner.
Behöva och behöva. Jag har också en 11 kW laddbox av billigaste slag. Genom att normalt ha den på lägsta effekt och bara höja vid behov så fungerar det för mig. Men idén är inte dum. På jobbet händer det att säkringar löser när flera laddar samtidigt och någon annan stor last är på. Men en styrning av laddeffekten efter övrig belastning minskar risken att skjuta säkringar. Visst klarar man sig utan. Men det är bättre att ha det.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
D
H huggan skrev:
Nu vet jag inte var du bor men effekttariffer blir allt mer vanligare och det kommer nog vara så att det kommer bli standard. Då finns det kostnadsbesparingar att göra, men det kan ju dröja ett tag så inte säkert man bör ta det i beaktan.
Vi har både effekttariff och timdebitering så laddning av bilen är schemalagd nattetid. Men ingen effektvakt installerad på boxen.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Vi har både effekttariff och timdebitering så laddning av bilen är schemalagd nattetid. Men ingen effektvakt installerad på boxen.
Ja jag laddar från kl 02 varje natt trots att jag inte har effekttariff och elpriset ligger fast på 45 öre fram till juli 2026.
När det blir dags att teckna om elavtalet så är det nog inga 45 öre längre, men tills vidare så lutar jag mig tillbaka.

Finns liksom ingen anledning att börja ladda bara för man kommer hem och parkerar bilen. Kl 16.30:D
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
D
D Drömtroll skrev:
Vi har både effekttariff och timdebitering så laddning av bilen är schemalagd nattetid. Men ingen effektvakt installerad på boxen.
Men det är sant att det kan finnas en poäng i att ställa ner laddeffekten framöver, efetrsom vi idag maxar på ca 6kW momentant vilket är betydligt lägre än boxens maxeffekt. Men det lär man lättast göra i bilen?
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag laddar från kl 02 varje natt trots att jag inte har effekttariff och elpriset ligger fast på 45 öre fram till juli 2026.
När det blir dags att teckna om elavtalet så är det nog inga 45 öre längre, men tills vidare så lutar jag mig tillbaka.

Finns liksom ingen anledning att börja ladda bara för man kommer hem och parkerar bilen. Kl 16.30:D
Bra att då håller nere elpriserna åt alla oss med rörligt!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Men det är sant att det kan finnas en poäng i att ställa ner laddeffekten framöver, efetrsom vi idag maxar på ca 6kW momentant vilket är betydligt lägre än boxens maxeffekt. Men det lär man lättast göra i bilen?
Bilen eller boxen spelar ingen roll effekt och timer finns i båda i alla fall Garo och Kia.
 
En intressant turn som precis hände. Har bokat in ett möte med bilhandlaren på söndag för att beställa bilen. Men för en kvart sedan så pratade jag precis med en granne (är nyinflyttad) Han har exakt den bilen som jag ska beställa, Skoda Enyaq IV 80X.

Och han sa att hans hus inte kunde ladda bilen, att hans 35A säkring inte räckte.

Nu blir jag lite fundersam, jag har ju bara 25A
 
Q Quest skrev:
Och han sa att hans hus inte kunde ladda bilen, att hans 35A säkring inte räckte.
Jag vill minnas att frågan kom tidigare hur många kWh du förbrukar på ett år. Den uppgiften ger en viss indikation på om det går. Om det din granne säger stämmer så har han en mycket ovanlig situation. Det är ovanligt att villor har mer än 25A huvudsäkring. Och om grannen har 35A och inte har utrymme för att ladda elbilen så har han en ganska extrem förbrukning. Men mer troligt är det något missförstånd.
 
  • Gilla
Quest och 2 till
  • Laddar…
Det låter som ett närmast bisarrt påstående. De flesta svenska hus har 16–25 A huvudsäkring. Att han inte klarar att ladda en bil jämte annat nyttjande om gan har 35 A antyder snarare ett onormalt beteende än faktiska laddproblem.

Så, på vilket sätt kan du tänka dig att grannens elförbrukning sticker ut, och vad har han för krav på sin billaddning?
 
Då borde grannen ha en elräkning på drygt 200k per år om man räknar 1kr/kWh
Det är klart att det går att ladda, allt annat är löljigt.
Kanske är så att grannen inte har någon koll alls och köpt en 32A enfas laddbox och elektrikern säger att det finns för lite marginal med 35A huvudsäkringar, men det finns även lösningar på det.

Börja fråga vad grannen har för förbrukning.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.