Tack V! och Moderatorn john_h.
 
Mikael_L
Kan inte limmet i sig utgöra en del av styrkan i limträbalken? dvs att limmets uppgift inte endast är att hålla ihop träbitarna.
Om limmet inte har ngn annan uppgift så borde det betyda att en massiv träbjälke från ett enormt stort träd skulle ha samma hållfasthet som limträt (vid samma dimension). Men så är det väl inte?

Limmet kan kanske t.ex. öka sträckgränsen i balkens övre och undre del och hjälpa träfibrerna att klara balkens böjande moment.

Ja, alltså jag vet inte, men jag spånar på lite.

edit:
Vilket lim används vid limträ-tillverkning? V kanske vet.
 
Mikael_L skrev:
Om limmet inte har ngn annan uppgift så borde det betyda att en massiv träbjälke från ett enormt stort träd skulle ha samma hållfasthet som limträt (vid samma dimension). Men så är det väl inte?
En massiv träbjälke från ett enormt stort träd är säkert lika bra, under förutsättning att den är kvistfri. Grejen med limträ är väl att defekterna i de ingående brädorna hamnar på olika ställen (och att den blir formstabil).
 
Mikael_L skrev:
Vilket lim används vid limträ-tillverkning? V kanske vet.
Kikade lite på det, och tydligen används idag i huvudsak MUF-limmer (Melamin, Urea, Formaldehyd) eller PRF (Fenol, Resorcinol, Formaldehyd).

Jag kan tänka mig att det svåraste att fixa i hemmiljö är att klara fingerskarvningen av ändträet fullgott, om man ska göra så långa längder att det behövs skarvas vill säga. Det behöver ju klara dragkrafter i huvudsak, inte skjuvkrafter som de andra skarvarna.

Och jo, det är ju för att man sprider ut defekterna så att säga, som limträet i praktiken klarar större laster än massivt trä, precis som Faidros säger.
 
Mikael_L
Ja dåså, om inte limmet i sig självt adderar någon styrka så borde det inte vara alltför svårt att tillverka fullgoda limträ själv. Bra ytor och lite lagom press då det torkar borde räcka.

Allt jag har limmat med vanligt trälim (Furu, gran, spånskiva och MDF) har brutits sönder bredvid själva limfogen om jag inte slarvat med kvaliten på ytorna eller ihoppressningen.
Jag brukar alltid börja med att stryka ut lite lim på ytorna först så materialet får suga lite först ett par minuter, sen lite mer lim - ihop - press! Särskilt viktigt på ändytor av MDF och spånskiva.

Nu kom jag på mig, jag är rätt offtopic nu va? ;)
 
Jag satt och letade efter just dessa bilder, tycker denna tråden och dess tips förtjänar att lyftas.

Jag tycker ofta att nybyggda garage blir fula, här är ett exempel på motsatsen, kul med något "eget" :)

Sällsynt snyggt garage Saturnus, är du nöjd när du fått "bott in dig" lite ? ;)
 
En fundering jag har angående detta med egentillverkade limträbalkar är om man inte skulle kunna göra balkarna med en liten osynlig "uppåtböj" på ett par centimeter, borde inte det göra balken mycket starkare ?
Ofta har man ju en garageplatta med ett visst golvfall, detta golvfall kunde man ju kopiera till limträbalkarna t.ex...........men enklast kanske vore att bygga limträ på en kraftig I-balk man kan sätta tvingar i.

Själv har jag bara gjort en 270 cm lång "limträregel" att sätta under ett tegelvalv att stänga garageportarna mot.

Jag sågade sju stycken 2" breda och åtta millimeter tjocka ribbor som jag limmade ihop på samma form som jag tidigare murat tegelvalvet på, denna extremt böjda lilla regel på 2" * 56 mm bar ut utan problem upp min vikt (~80 kg).
Har man bara en mall så borde man ju t.ex kunna göra lite S-formade takbjälkar till lusthus och liknande :)
......speciellt om man ångbasar ribborna och limmar med polyuretanlim.
 
Men är det inte det här som är skillnaden?

Från Wikipedia: Därefter går virket till fingerskarvning och maskinhyvling varefter lamellerna limmas med värme under stort tryck.
Som jag nyss skrev i en annan tråd under "Verktyg, maskiner och fordon", där jag frågade om limträbalk har jag hört att trycket när man gör limträbalkar är i storleksordningen 130 ton, och det spelar ingen roll hur många tvingar man sätter på så kommer man inte dit, och det plus värmen ska som jag förstår det göra skillnaden mellan limträbalkar som man gör själv och limträbalkar som är tillverkade på fabrik.

För den sakens skulle behöver man ju inte avhålla sig från att göra dem, men skillnaden är knappast försumbar.
Vad var det för lim du körde med Saturnus? Vanligt Casco utomhuslim?
 
Hej på er!

Jag blev precis medlem och satt och läste era inlägg angående limbalkarna. Ett intressant ämne, jag sitter själv och funderar mycket på olika konstruktioner och balkvarianter. Så jag kunde inte motstå frestelsen att lägga mig i diskussionen=).

Tänkte bara kommentera att i de flesta sammanhang så dimensionerar man balkar inte efter brottgränser och dylikt utan efter vad som är accepterad deformation (i fallet med balk = nedböjning). Takbalkar och liknande som är dimensionerade efter normen är nog vanligen grovt överdimensionerade med avseende på vad dom egentligen klarar så att säga. Det som är intressant är alltså att en balk inte får en sådan nedböjning och deformation så att det påverkar andra byggnadsdelar negativt och helt enkelt ser vansinnigt ut.

En fabriksgjord limträbalk tål garanterat mer last innan den går av än en dito hemmatillverkad, men man kan säkert få en hemmatillverkad att bli lika styv, vilket ju är det väsentliga. Jag misstänker att man till och med kan göra den ännu styvare genom att spika ihop lagren av brädor med lämpliga spik. Däremot kan man ju säga att en fabriksgjord limbalk är jäkligt snygg att se på!

Angående limmet är dess uppgift att föra över skjuvkrafterna mellan de olika lagren, och i viss mån dragkrafter i fingerskarvarna.

Skulle jag tillverka egna limbalkar skulle jag troligen svetsa ihop nån slags rigg med duktiga stålbalkar och med möjlighet att klämma ihop balkarna rejält från båda håll när jag limmade dom.

Läser intresserat vidare!
 
Läsvärd tråd! Har ju tillgång till att tillverka egna så det ska det nog göras helt klart! Så frågan är hur ska man lägga..

köra med t ex om man kör med 45*95 så lägger man dem på varandra och får då t ex 7*45 = 315 hög balk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.