Hittade ett par kapade bitar av grov av björk var väl ca 40-50 cm som blivit liggande några år, jo det var bara sågen som bet på dem. Om det är rätt vet jag inte men brukar resonera att löv ska inte ligga till sig, däremot barr blir nästan bättre om den får torka lite före klyvning. Stämmer den erfarenheten?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Hittade ett par kapade bitar av grov av björk var väl ca 40-50 cm som blivit liggande några år, jo det var bara sågen som bet på dem. Om det är rätt vet jag inte men brukar resonera att löv ska inte ligga till sig, däremot barr blir nästan bättre om den får torka lite före klyvning. Stämmer den erfarenheten?
björk ska helst tas direkt..
barr och övrigt löv kan gärna få tid på sig..
Tycker jag..
Men björk med rejäla grenar... De blir bara värre när de torkat..
 
Att ta 400kr/m3 staplat på en kärra för långved är nästan bondfångeri, mellan en 1/3 och hälften är ju luft i ett sådant lass.
Jag vet ju inte hur ved handel går till i era trakter men här tillkommer moms om jag vill köpa ved med kvitto.
 
A
F fribygg skrev:
Att ta 400kr/m3 staplat på en kärra för långved är nästan bondfångeri, mellan en 1/3 och hälften är ju luft i ett sådant lass.
Jag vet ju inte hur ved handel går till i era trakter men här tillkommer moms om jag vill köpa ved med kvitto.
Är lite si och så med det.
ren björkved här kapad och klyven i säck.
1 m3 950 kr inkl moms.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tack för tips :) tycker det är enklare om köparen klyver veden själv. Hade annons
på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.
Visst är det enklare, men har man tiden och orken kan man ju kapa, klyva och sälja om 10 månader när energin är dyr och priserna på torr brasved höga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är lite si och så med det.
ren björkved här kapad och klyven i säck.
1 m3 950 kr inkl moms.
Det är väl ett normalt pris, men då är det ren processad björkved och det var det väl inte frågan om i galento kärrlass?
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Det är väl ett normalt pris, men då är det ren processad björkved och det var det väl inte frågan om i galento kärrlass?
blandved 700 kr per m3.
ren barr 650 kr
Så priserna är inte så varierande nog för att inte ta betalt..
Jag hade tagit 400 kr per m3.
enligt måtten som galento gav så var det ca 5 m3 på lasset.. Så 200 kr per m3 är inte värt att hantera åt kunder... Det täcker knappt omkostnaderna..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
blandved 700 kr per m3.
ren barr 650 kr
Så priserna är inte så varierande nog för att inte ta betalt..
Jag hade tagit 400 kr per m3.
enligt måtten som galento gav så var det ca 5 m3 på lasset.. Så 200 kr per m3 är inte värt att hantera åt kunder... Det täcker knappt omkostnaderna..
Nähä, då är kanske omkostnaderna för höga? 200kr/m3 travat, det är över massapriset och inte behöver man sortera vad som ska vara i vedlasset heller;)
 
A
F fribygg skrev:
Nähä, då är kanske omkostnaderna för höga? 200kr/m3 travat, det är över massapriset och inte behöver man sortera vad som ska vara i vedlasset heller;)
över massaved priset?
Nä jag får 325 kr nu exkl moms för björkmassa.
289 kr för övrigt löv exkl moms.
Så isåfall så är det mer gynnsamt att sälja som massaved..

kedjeolja, kedjor, svärd, bränsle har ökat i pris.
Så vill man inte ha betalt för nedlagda timmar med sågen så duger 200 kr per m3..
Men jag vill då ha betalt då jag lever på detta...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
över massaved priset?
Nä jag får 325 kr nu exkl moms för björkmassa.
289 kr för övrigt löv exkl moms.
Så isåfall så är det mer gynnsamt att sälja som massaved..

kedjeolja, kedjor, svärd, bränsle har ökat i pris.
Så vill man inte ha betalt för nedlagda timmar med sågen så duger 200 kr per m3..
Men jag vill då ha betalt då jag lever på detta...
Får du325/ 289kr travat? Isåfall har du bättre betalt än de ca 400kr /m3f som industrin vill betala för rensorterad massaved i mina trakter

Att få betalt för timmarna i skogen kanske inte är så lätt, men då finns ju möjligheten att förädla om man inte vill låta virket bli kvar i skogen och gynna den biologiska mångfalden;)
 
A
F fribygg skrev:
Får du325/ 289kr travat? Isåfall har du bättre betalt än de ca 400kr /m3f som industrin vill betala för rensorterad massaved i mina trakter

Att få betalt för timmarna i skogen kanske inte är så lätt, men då finns ju möjligheten att förädla om man inte vill låta virket bli kvar i skogen och gynna den biologiska mångfalden;)
F fribygg skrev:
Får du325/ 289kr travat? Isåfall har du bättre betalt än de ca 400kr /m3f som industrin vill betala för rensorterad massaved i mina trakter

Att få betalt för timmarna i skogen kanske inte är så lätt, men då finns ju möjligheten att förädla om man inte vill låta virket bli kvar i skogen och gynna den biologiska mångfalden;)
Då har du bra betalt.
Jag får 325 kr m3 fub för björk.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är ju självklart att man ska ha ordentligt betalt för veden...

Allt har ju gått upp i pris
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Det är ju självklart att man ska ha ordentligt betalt för veden...

Allt har ju gått upp i pris
Japp.
Och vill inte kunden betala för det pris jag satt så läggs veden undan och säljs när det blir kallt..
Det var inga problem alls att bli av med veden ifjol och i år..
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp.
Och vill inte kunden betala för det pris jag satt så läggs veden undan och säljs när det blir kallt..
Det var inga problem alls att bli av med veden ifjol och i år..
Så är det, att skicka massaved för 3-400kr fubben är knappast någon idé om man inte äger nån pappersmaskin. Osorterad travad brännved a 200kr/m3 är bättre betalt och värdet ligger i förädlingen och inte i råvaran så kan man sälja ved i små förpackningar direkt till slutkund så tjänar man nog tyvärr bättre på det än på att vara i skogen.
 
A
jag räknar alltid baklänges..
inkl avsättning för såg och utrustning..

såg 50 kr dagen.
utrustning 100 kr dagen..
Förr 100 kr för bränsle och olja..
150 kr är nog mer rimligt idag..

Sedan ska jag ha ca 300 kr i timmen för jobbet..
vid vedhuggning säg 250 kr iallafall...

Så ja runt 400 kr per m3 är det iallafall som krävs..
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.