A
galento galento skrev:
Tack för tips :) tycker det är enklare om köparen klyver veden själv. Hade annons
på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.
nästa gång någon gnäller.
Säg så här..

långved kostar 400 kr per m3.
kapad och färdig kostar ca 1200 kr per m3 om det skall levereras..

Så halva priset per m3 inkl frakt bör vara rimligt iallafall.. runt 600 kr per m3..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tack för tips :) tycker det är enklare om köparen klyver veden själv. Hade annons på några vedlass för några år sen men en del vill helst ha allt hemkört nästan gratis
så jag kapade upp det själv istället.
Samma problem hos oss, fanns en som var intresserad av en hög 3m björk men slutade med att vi gjorde egen ved av det. Men kanske andra tongångar idag här nere i söder efter vinterns elpriser i zon 3 och 4.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Samma problem hos oss, fanns en som var intresserad av en hög 3m björk men slutade med att vi gjorde egen ved av det.
sämre problem kan man ju få.. :crysmile:
 
Förslag på en hygglig vedklyv för hushållsbruk? Visst hade en Faxes varit fint men har inte lust att slanta upp dom pengarna. Har rätt mycket stort och vresigt som jag inte fixar med klyvyxan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B boohoo skrev:
Förslag på en hygglig vedklyv för hushållsbruk? Visst hade en Faxes varit fint men har inte lust att slanta upp dom pengarna. Har rätt mycket stort och vresigt som jag inte fixar med klyvyxan.
biltemas utbud duger gott..gjorde de inte alls..
Bara stående klyva nu..

Då skulle jag kolla på jula.. Och bygga ett klyvbord runt..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
biltemas utbud duger gott..
Det är såpass? Alltid haft känslan av att det är små rappliga leksaker men kanske får bli något sådant då.
 
galento
Hade ett tillfälligt jobb på några månader flera år sen då jag gjorde iordning ved
med en vedmaskin bakom en traktor och sen körde ut detta till kunder i en 5 m3
tippkärra , arbetsgivaren sa att tippa aldrig av kärran förrän du har pengarna i handen.
För det fanns problem med en del personer. Men en dag när man hade lunch kom det
in en polsk tradarchaufför som hade hus i trakten och lade ned ett kuvert med 10k och
sa att "du kan köra ut veden när det passar , har handlat här förut" så det finns olika
varianter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
B boohoo skrev:
Det är såpass? Alltid haft känslan av att det är små rappliga leksaker men kanske får bli något sådant då.
Nja det är främst hastigheten som skiljer..
alla klyva är ungefär lika bra som den som kör och underhåller den..

Men bygg ett bord runt, så du kan avlasta när du klyver, det sparar tid..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
galento
B boohoo skrev:
Det är såpass? Alltid haft känslan av att det är små rappliga leksaker men kanske får bli något sådant då.
Vi har en gammal 5t Rusta klyv här och den har vi använt mkt även till stora kubbar.
Har den stående på ett lagom högt bord med plats runt så jag hämtar bordet fullt med
kubbar och klyver bort det osv. Tar lite längre tid men det funkar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Det är såpass? Alltid haft känslan av att det är små rappliga leksaker men kanske får bli något sådant då.
Om det är för mindre hemmabruk klarar du dig med en liten som tar 5-6 ton, det är bara att hitta tekniken hur man tar hand om vresbitar eller grova delar. Grova bitar med seg bark klyver du bort en tunn barksida på sedan är det bara att köra på. Däremot om du bara sätter i den och försöker dela den är risken att det tar stopp, speciellt med lite grövre ek som kan vara riktigt sega.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
vresigt skall helst motorsågen få kapa i först..
oftast får den kapa sönder dessa bitar så de är färdiga direkt..

spånet används till röken eller om det är långspån till att tända spisen med.. (y)
 
Jo, kanske ska låta motorsågen få jobba lite också. Älskar att klyva al, så lättklyvt och tillfredsställande med yxan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B boohoo skrev:
Jo, kanske ska låta motorsågen få jobba lite också. Älskar att klyva al, så lättklyvt och tillfredsställande med yxan.
kapa upp den i längder och låt den torka så.
Så klyver du den sen..
Det är ett hårt och lättsprucket virke, men brinner betydligt bättre då än klyvd och torkad..
 
Maskintok skrev:
alla klyva är ungefär lika bra som den som kör och underhåller den..
Jo, men vissa av oss tycker ändå att en klyv som hjälper oss att vara bra nog än en där vi själva måste stå för kompetensen. Och då gör exempelvis en trefasklyv livet lättare än en liten enfasklyv. För att inte tala om hur mycket enklare det är med enhandsgrepp än tvåhandsgrepp. Men det senare kan förstås den händige lösa.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men vissa av oss tycker ändå att en klyv som hjälper oss att vara bra nog än en där vi själva måste stå för kompetensen. Och då gör exempelvis en trefasklyv livet lättare än en liten enfasklyv. För att inte tala om hur mycket enklare det är med enhandsgrepp än tvåhandsgrepp. Men det senare kan förstås den händige lösa.
Tror du missförstod mig..
Jag nämnde inte den skillnaden alls.
utan att man inte ska stirra sig blind på priset bara..
Men japp 3 fas gör livet lättare än 1 fas vid klyvning.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.