D
Unga humleplantor i ett planteringsbrätte, cirka 10 cm höga, med stödpinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sått humle till en spalje i ett sånt där planteringsbrätte. Nu har de små gynnarna nått en längd av runt 10 cm, se bild ovanför.

När bör jag sätta dem i större krukor?
 
Min tumregel för omskolning som jag lärt mig av en trädgårdsmästare när jag var elev, är att när rötterna syns i hålen på krukan är det dags.
Andra väntar lite längre.

Jag hade skolat om plantorna nu. Humle har otroligt tåliga rötter så även om jordpluggen inte håller ihop är det ingen fara.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
Tackar jiji!
 
Jag antar att du är van humleodlare?
 
D
Nepp, har ingen större aning. Ska ha dem i en spalje tänkte jag. Har en hel hög störar som jag tänkte bygga något av. Vet inte hur mycket de sprider sig men tänkte gräva ett djupt dike som jag klär med tjock geotextil som blivit över så de inte drar iväg. Behövs det?

just humle tänkte jag ta för att det bara kommer stå 3-4 år, ska gräva upp runt tomten sen.
 
Redigerat:
Satte humle för 25 år sen. Grävde upp i snåren runt hagen. Jobbar fortfarande på att få väck dem då deras rötter har en tendens att alltid hitta ngn öppning. Sprider sig friskt och är extremt tålig. Vacker dock!
Bra tänkt med geoduk etc. Lär behövas.
 
S
D Drburr skrev:
Nepp, har ingen större aning. Ska ha dem i en spalje tänkte jag. Har en hel hög störar som jag tänkte bygga något av. Vet inte hur mycket de sprider sig men tänkte gräva ett djupt dike som jag klär med tjock geotextil som blivit över så de inte drar iväg. Behövs det?

just humle tänkte jag ta för att det bara kommer stå 3-4 år, ska gräva upp runt tomten sen.
De sprider sig snabbt, otrolig livsglädje i rötterna :)Jag har byggt sex stora lådor som jag har humlen i, och det har fungerat bra. Jag är osäker på om geotextil kan stoppa rötterna...?
 
D
Är rätt rejäl duk, hade den till minireningsverket vi fick gräva ner. Går inte att vålda igenom pinnar etc. Tar den sig igenom har den gjort sig förtjänt av att sprida sig=).
Hur stort djup kräver rötterna? Tänkte gräva 1m djupt/ 40-50 brett, har tacksam mark för att handgräva.
 
Humlerötter tar sig igenom det mesta. I ditt fall bör du även räkna med fröplantor. I och med att du frösår får du både han- och honplantor.
 
D
Är det bara honor som får kottar?
 
smh
Ja, bara honorna får kottar. Har för mig att de får färre/inga kottar om det finns hanplantor i närheten och att man därför helst ska odla bara honor? Men kan komma ihåg fel.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
smh smh skrev:
Har för mig att de får färre/inga kottar om det finns hanplantor i närheten och att man därför helst ska odla bara honor?
Stämmer bra. Skörden blir sämre om de blir befruktade.
De har även förmågan att spontant byta kön, så även om man odlar på rhizomer kan man få hanplantor, som man gallrar bort om man odlar för avkastningens skull.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
D
Tänkte just det att jag borde kunna klippa bort de som saknar kottar. Men om de har svårt att bestämma sig vilket kön de har blire ju knepigt
 
C
D Drburr skrev:
Men om de har svårt att bestämma sig vilket kön de har blire ju knepigt
Är inte så knepigt som det kanske låter. Man plockar bort de som inte får kottar helt enkelt, även om du fått kottar på samma rot tidigare säsonger.
 
D
Jiji Jiji skrev:
Humlerötter tar sig igenom det mesta. I ditt fall bör du även räkna med fröplantor. I och med att du frösår får du både han- och honplantor.
Kan man ha flera plantor per kruka, eller bör det bara vara En?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.