Målade förra året och redan nu ser jag hur hattlockpanelen flyttat på sig och spräckt färgen mot underbrädan. (glipa)


Har använt grundmålade brädor i norrlandskvalitet som levererades gråa. Även hattlockpanlen har samma kvalitet. Men även nyss målat ytterligare ett hus med ed Demidekk Visir extra, samt Demidekk Optimal. Detta hus var levererat av en husleverantör och enbart skyddsmålat. (Troligen smålandsvirke). Redan Dagen efter så såg jag hur hattlockpanelen rört på sig och samma tendens där, men det var extremt varmt och soligt.


Fråga: Måste man grundmåla skyddsmålat virke? En del fuskar och drar på täckfärg direkt på den vita panelen.

Fråga: Varför får man inte måla i direkt soljus? Vad innebär detta exakt?
 
Snailman
Ett snabbsvar av en amatör i väntan på proffsen:D

i Beckers brochyr står det att 'måla fabriksgrundat virke som om det vore obehandlat'

Här står oxå om det...men mer detaljerat.

Beijer Byggmaterial


'Måla inte heller i direkt starkt solsken. Då torkar färgen för snabbt. Dessutom riskerar man blåsbildning i färgskiktet på grund av den höga yttemperaturen. Man bör givetvis passa på att arbeta när solen skiner och då måla "efter solen", eller se till att ytan är skuggig.'
 
Bubblor- hur ser dom ut? Värmebubblor alltså.

Ser jag tydligt om det misslyckats, eller syns det om 5 år när färgen flagnar?

Kan färg torka för snabbt? I så fall vad är nackdelen med snabbtork ( förutom om bubblor uppstår). Vad är det som avgör om färg fäster mot grundfärgen eller ej.
I detta fallet handlar det om Demidekk optimal, som jag märkt tidigare torkar på max två timmar vid ganska kall temperatur.
Gäller samma instruktion all sorts färg- grundfärg, täckfärg, alkydoljefärg, akrylatfärg.
 
Det är inte så att själva panelen har krymt/rört sig?
 
Jag har varit med om allt på detta bygge. I höstas var jag orolig för att plastfärgen frusit i burken under förvaring. Dessutom målat sent på hösten under låga temperaturer.

Nu också målning i juni under värsta värmeböljan i strålande solsken. Jag skall kolla om väggen fått värmeblåsor. Situationen kanske räddas av att solen bara hade lyst i en halvtimme på väggen innan jag började måla. Den kanske inte hann att bli så varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.