Haj
Jag snickrade ihop en trä lucka förra sommaren och tyckte den satt så hiskeligt bra. Men i vintras behövde jag upp på vinden där luckan täcker för och trät har ju då svällt så luckan sitter som berget.

När kan man räkna med att luckan krymper? Framåt sensommaren?
 
Beror också på var i landet du bor, Malmö eller Kiruna?
 
Snickrade en redskapsbod förra sommaren.
Hade samma bekymmer med att dörren satt som berget i vintras.
När jag väl fått upp den var den 10mm för bred. Och gick ej att stänga. :crysmile:
Nu när solen gassat i nästan en vecka. Har den krympt så den går igen.
 
Var det inte karmen som klämde?
Torrare på vintern än sommaren.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
En liten vit dörr utan karm på ett rött skjul med impregnerade stolpar och omringad av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nja. Ingen karm. Ytterpanel på impregnerad stolpe.

Har dock varit mycket dimma.
 
A AndersS skrev:
Beror också på var i landet du bor, Malmö eller Kiruna?
Dalarna. Har ju legat sol på i flera dagar. Hoppas ju på att den kan krympa lite så den går å öppna och hyvla av lite grann

Alternativt gå in med en stick såg eller nått och hyvla av så den går att öppna
 
P Pyka skrev:
Snickrade en redskapsbod förra sommaren.
Hade samma bekymmer med att dörren satt som berget i vintras.
När jag väl fått upp den var den 10mm för bred. Och gick ej att stänga. :crysmile:
Nu när solen gassat i nästan en vecka. Har den krympt så den går igen.
HUR fick du upp den egentligen? Kofot?
Min lucka sitter typ 2,5 meter upp. Är ju lite rädd att knäcka nån del på den, är byggd av spillvirke som var lite skört i vissa riktningar...
 
P Pyka skrev:
[bild]

Nja. Ingen karm. Ytterpanel på impregnerad stolpe.

Har dock varit mycket dimma.
Var en snygg dörr ändå.
 
  • Gilla
Pyka
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
HUR fick du upp den egentligen? Kofot?
Min lucka sitter typ 2,5 meter upp. Är ju lite rädd att knäcka nån del på den, är byggd av spillvirke som var lite skört i vissa riktningar...
Slet upp den i låsblecket. :cool:
Blev märkligt nog inga skador.
Stabilt byggd kanske. Överdrev en del med det mesta.

Inget jag rekommenderar dock.
 
L lelleputt skrev:
Dalarna. Har ju legat sol på i flera dagar. Hoppas ju på att den kan krympa lite så den går å öppna och hyvla av lite grann

Alternativt gå in med en stick såg eller nått och hyvla av så den går att öppna
Vänta tills den torkat och då göra justeringen, eller är det bråttom?
Gör man karmar och luckor av "byggvirke" från byggvaruhus blir det problem tills det stabiliserat sig lite efter några år.
De som snickrar använder oftast nedtorkat virke som ger mindre problem, men även det rör på sig.
Jag brukar använda gammalt virke till sådant, gärna gammalt som kasserats.
 
A AndersS skrev:
Vänta tills den torkat och då göra justeringen, eller är det bråttom?
Gör man karmar och luckor av "byggvirke" från byggvaruhus blir det problem tills det stabiliserat sig lite efter några år.
De som snickrar använder oftast nedtorkat virke som ger mindre problem, men även det rör på sig.
Jag brukar använda gammalt virke till sådant, gärna gammalt som kasserats.
A AndersS skrev:
Vänta tills den torkat och då göra justeringen, eller är det bråttom?
Gör man karmar och luckor av "byggvirke" från byggvaruhus blir det problem tills det stabiliserat sig lite efter några år.
De som snickrar använder oftast nedtorkat virke som ger mindre problem, men även det rör på sig.
Jag brukar använda gammalt virke till sådant, gärna gammalt som kasserats.
Nja, brottom vette katten, jag hade tänkt lögga upp saker där i november, och de ligger kvar om än lite trångt. Osäker vad det är för virke, spontat som användes till golv tidigare. Det har ju böjt sig och spruckit vissa bräder så antog att det skulle hålla sig nu. Hade nog gjort sig bättre med nån fläns eller vad det heter för att täcka över bättre än en urtight lucka.

Den förra luckan var rutten men utgick från samma mått så borde ha stämt egentligen.
 
Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver;)
 
A AndersS skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du skriver;)
Inte så brottom att få upp luckan, typ:rofl:
 
Vänta till den släpper och ta sedan bort den.
Om det går så hyvlar du ned den lite så du får några mm springa med den monterad.
 
A AndersS skrev:
Vänta till den släpper och ta sedan bort den.
Om det går så hyvlar du ned den lite så du får några mm springa med den monterad.
Blev ju mest sugen på att få tag på material på vinden nu när våren kom. Därför jag fundera på hur lång tid det kan ta för trä att svälla av.

Nu är det ju minusgrader på nätterna, kanske motverkar för mycket än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.