Ska bygga en farstu, lutningen på taket på befintligt hus är ca 27 grader. Farstun placeras 90 grader mot huset, alltså mitt på långsidan. Har gjort takstolar i samma vinkel på farstun, nu ska råsponten på!

Jag har genom ”trial and error” testat att vinkeln på råsponten är mellan 45 och 50 grader, ca 47 grader på båda vinklarna, jag vill att sponten passar tätt mot taket på befintligt hus, gissar att båda vinklarna är samma pga att det är samma vinkel på båda taken(?).

Men hur räknar jag ut detta med ren matematik?!
 
Svårt att förstå vad du menar. Skiss?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag frågade min gymnasiemattelärare hur jag skulle räkna ut vinkeln men han hade ingen lösning.
Trial and error funkar nog tillräckligt bra.
Protte
 
K Kane skrev:
Svårt att förstå vad du menar. Skiss?
Blir bara en massa error när jag försöker ladda upp bilder från telefonen, får fixa ikväll när jag har tillgång till dator.
 
K Kane skrev:
Svårt att förstå vad du menar. Skiss?
Gissa vinkel
Hand håller stadiebrett mot kapad råspont med markerad 47 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rita vinkel
Träbit med markerade såglinjer och angivelse av 47 grader för exakt kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa råspont
Råspont med markerad och sågad 47 graders vinkel, verktyg och snickarens ben i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkla sågen (vill ha 47 grader, sågen går bara till 45 grader)
Hand håller cirkelsåg inställd på snittvinkel nära 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga 47 (45) graders vinkel på redan kapad råspont
Kapsåg inställd vid en träplank för att såga råspont med nästan 47 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råspont sågad 47 grader "åt båda håll"
Närbild av hand som håller råspont med 47 graders sågade vinklar mot solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råsponten passa på det nya taket
Råspont bräda sågad i en vinkel nära 47 grader placerad på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, trial and error, men hur skulle jag göra för att räkna ut detta matematiskt INNAN jag börjar såga?
 
Går säkert fortare att testa sig fram :D
Jag har då ingen aning
Behöver det vara så tätt? Brukar man inte lägga en plåt under pappen?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hjortsberg Hjortsberg skrev:
Gissa vinkel
[bild]
Rita vinkel
[bild]
Kapa råspont
[bild]
Vinkla sågen (vill ha 47 grader, sågen går bara till 45 grader)
[bild]
Såga 47 (45) graders vinkel på redan kapad råspont
[bild]
Råspont sågad 47 grader "åt båda håll"
[bild]
Råsponten passa på det nya taket
[bild]

Ok, trial and error, men hur skulle jag göra för att räkna ut detta matematiskt INNAN jag börjar såga?
Känner du till grundläggande trigonometri går det fint att räkna ut det snabbt och enkelt, betydligt snabbare och bättre än trial and error. Ibland har det varit uppe i trådar här med i princip rätt sätt att angripa problemet du kan söka där. Det är bra att ha tränat tankarna lite på det också som snickare.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Känner du till grundläggande trigonometri går det fint att räkna ut det snabbt och enkelt, betydligt snabbare och bättre än trial and error. Ibland har det varit uppe i trådar här med i princip rätt sätt att angripa problemet du kan söka där. Det är bra att ha tränat tankarna lite på det också som snickare.
Jag har ganska goda kunskaper i trigonometri (har läst matte på universitetsnivå) men är lite ringrostig, typ 20 år sedan.

Har sökt men hittar inte svaret :/

Om du har länkar dit eller det direkta svaret så emottages det tacksamt!
Då slipper jag ju lägga tid på att leta istället för att faktiskt tjäna tid i bygget ;)

Tack på förhand!
 
Hjortsberg Hjortsberg skrev:
Jag har ganska goda kunskaper i trigonometri (har läst matte på universitetsnivå) men är lite ringrostig, typ 20 år sedan.

Har sökt men hittar inte svaret :/

Om du har länkar dit eller det direkta svaret så emottages det tacksamt!
Då slipper jag ju lägga tid på att leta istället för att faktiskt tjäna tid i bygget ;)

Tack på förhand!
Jag läste matte i gymnasiet för 45 år sedan, men jag kan väl ändå göra ett försök.

Tänk dig att du ritar upp ett rätblock med längden och bredden 1 och höjden given av vinkeln 27⁰, alltså tan(27⁰) = 0,51.

Beräkna diagonalens längd på sidan. Med Pythagoras: roten ur(1² + 0,51²) = 1,12 (eller 1/cos(27⁰), det blir samma).

Beräkna rymddiagonalen i rätblocket: Roten ur(1² + 1² + 0,51²) = 1,50

Så, nu har du en rätvinklig triangel med sidorna 1 : 1,12 : 1,150

Lös ut den spetsiga vinkeln: sin⁻¹(1,12 / 1,50) = 48,3⁰

Nu är väl nästa steg att koka ner det där till en generell formel så man direkt kan räkna ut sin vinkel. I morgon, kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.