Hej! Jag renoverar huset och har tagit ner en bit av en vägg där korsomkopplaren satt, drog om dessa kablar och montera en takdosa istället.

nu till min fråga, det kommer 2 vita kablar från första trappen till kors och 2 bruna från sista trappen till kors. Nu vill jag bara koppla ihop dessa i takdosan för att få båda trappbrytarna att fungera?
 
Se bifogade! Där i sista bilden kan du se mina paintskills.. korsen är ju borta så antar att kablarna bara ska ihop
 
  • Schematiska bilder som visar koppling av en korskopplare med två trappomkopplare och en tvåpolig strömbrytare för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schablon av korskopplare och trappomkopplare för elinstallationer, ritat ovanpå en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martinssonrobert skrev:
Se bifogade! Där i sista bilden kan du se mina paintskills.. korsen är ju borta så antar att kablarna bara ska ihop
Vit på brun och den andra vit på den andra brun. Spelar ingen roll vilka av de vita som går till vilken av de bruna.
Det här kan vara den mest konstiga beskrivning jag skrivit hittills.
 
  • Gilla
Martinssonrobert
  • Laddar…
Det ser väl rätt tänkt ut.

Men varför en takdosa? Jag tolkar av frågan att du har två rör från var sitt håll. koppla ihop rören och drag två nya trådar igenom. Går det inga fler trådar i rören?
 
H hempularen skrev:
Det ser väl rätt tänkt ut.

Men varför en takdosa? Jag tolkar av frågan att du har två rör från var sitt håll. koppla ihop rören och drag två nya trådar igenom. Går det inga fler trådar i rören?
Väggen jag tog ned hade en väggdosa ett eluttag och en lampknapp, och de va vidare kopplat till fler eluttag så jag vände upp allt bara och satte en takdosa, behöver ju inte skarva i dosan, men rören går ju via dosan så de blir smidigast men de går dra nya trådar hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.