P
B Byggsnyggen skrev:
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig?
Nej, du är inte ens på gränsen till surgubbe. Om en granne hade gjort intrång på min tomt upprepade gånger utan att be om lov skulle jag bli arg. Något enstaka intrång av enklare art skulle jag inte störas av, men om det sker ideligen är det en annan sak.

Jag tycker att du bör tala om för grannen att du förväntar dig att bli vidtalad om grannen behöver göra något slags trädgårdsarbete som underlättas av att han nyttjar din mark.

Du ska kanske också vara glad över staketet. Det fjärmar din granne lite mer från dig.

Om du inte redan har talat om att du inte gillar att grannen genar med bil över ett hörn på din tomt så föreslår jag att du gör det. Om du redan har talat om det för grannen och det inte har blivit någon ändring så kan du placera en stor och vacker stenbumling i tomthörnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
P
Z Zlade skrev:
Har bra relation med mina grannar och hade såklart sagt ja om de frågat men jag hade blivit irriterad om de gjort det helt oannonserat.
Eftersom du har en bra relation med dina grannar så antar jag du skulle bli tillfrågad. Det är just att prata med sina grannar och vara artig mot dem som är grunden till en bra grannsämja.
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Meddela grannen att han inte utan tillstånd får använda din tomt för vare sig byggande eller underhåll. Fråga vad han tänkt bygga och meddela att du inte kommer att acceptera något plank, men att ett staket på hans egen tomt naturligtvis går bra.
Jag skulle hellre be grannen att göra planket så högt och tätt som möjligt. Gärna minst två meter högt.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad du menar med praxis men någon juridisk praxis är det inte. Men det kan vara praktiskt att göra som du säger. Men ganska ovanligt tror jag. I alla fall när jag tittar på riktiga villaområden. Så det är inte heller allmän praxis.
Det bästa är att komma överens med grannen om lämpligt sätt att avskilja tomterna från varandra. Om båda gillar häckar så planterar man en häck i tomgränsen och sköter varsin sidan. Om båda gillar staket kan kan man göra på samma sätt. Om en gillar häckar och en gillar staket så kan man sätta/bygga båda och lämna en remsa mellan dem för underhåll. Det går nästan alltid att komma överens. De flesta människor är inte puckon.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B
O Steamboy skrev:
Jag förstår dig. Det låter som du borde fundera på att bygga ett staket i tomtgränsen! Det är ett utmärkt sätt att avgränsa era tomter, och garanterar att de håller sig på sin sida. Staket är som regel bygglovsfria och kräver varken grannens tillåtelse, bygglov eller bygganmälan så länge det inte är för högt.
Bra idé! Och bygger ts staketet så kanske grannen får tid över att slutföra de andra pågående projekten han har...
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
E
T TypRätt skrev:
Fast om de inte har hund eller flyktbenägna barn så fyller ju dessa dagisstängsel inte någon vidare funktion. Dom är ju inte vackra och ger vare sig insyn- eller bullerskydd så om de ska sättas upp och förväntas bli överväxta av en häck ser jag inte poängen utom möjligen att markera tomtgräns på ett otympligt vis.
Jag tycker ärligt talat Gunnebo med typ Thujahäck på båda sidor staketet är bästa kombinationen. Men vi alla gillar olika.
 
  • Gilla
FE1
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag tycker ärligt talat Gunnebo med typ Thujahäck på båda sidor staketet är bästa kombinationen. Men vi alla gillar olika.
varför ha dubbel Thuja o inte bara en på tomtgränsen?
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Karrock
T TypRätt skrev:
varför ha dubbel Thuja o inte bara en på tomtgränsen?
Gunnebo:t behövs mot katter, rådjur, hundar och bollar.
 
E
T TypRätt skrev:
varför ha dubbel Thuja o inte bara en på tomtgränsen?
Så slipper man se det fula Gunnebostängslet samt får en tjock och tät häck. :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Jag tänker, jaha. Kunde bry mig mindre, min granne får göra vad han vill inte på sin tomt.

Krig i Europa, människor dör, granne går lite på min tomt, jaha.

Blir det några ”skador” på min tomt så är han en förnuftig människa och fixa det på.

Nu ska jag äta frukost och titta på när grannarna fixar med sin fastighet, kul att det händer saker.
 
  • Gilla
Tchar och 4 till
  • Laddar…
Om staketet kräver underhåll, t.ex. målning, måste grannen kunna göra det utan att beträda din tomt. Staket som uppförs utan samråd kan placeras intill tomtgräns om de är underhållsfria, annars måste de placeras tillräckligt långt in på den egna tomten för att ägaren ska kunna hantera underhållet mot grannen på sin egen tomt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vid det här laget, hade jag gått över till grannen och sagt cya later alligator.
Så han vet att han har ögonen på sig.
Också moraliskt rätt.
 
Utan rätt förutsättningar t. Ex sånt som thoja mår bra av. Tror jag staketet är det bästa som hänt karln.
 
Grannen har inte gjort något fel vad gäller placering av staket det är på hans tomt. Hade varit sjyst om han hade informerat er innan, men ingen skyldighet.
Om det är en grävmaskin som varit på er tomt är det fel, om någon stövel varit på er tomt så är det inte inte hela världen!

Verkar som att ni har en mindre bra relation, kan det vara anledningen till varför det inte finns någon kommunikation?

Prata med din granne kring övertramp på er mark om detta görs och förs frekvent. Annars ser inte jag problemet.

Värt att ha i omtanke, grunden är att försöka ha bra relation med sin grannar dessa kommer du leva närmast under många år samt träffa väldigt ofta. Mina grannar är jag mån om och har en väldigt fin relation med. Men det var min inställning att ha den relationen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Är man bra grannar i övrigt och inte sura o tvära normalt och gräsmattan din är inte sönderkörd så då skulle jag iaf inte bry mig. Däremot om de kört sönder den skulle jag ta upp det med grannen på ett vuxet sätt utan gap o skrik.
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.