E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det ett trästaket så vinner snart häcken som ligger emot och gör att träet aldrig torkar och rötar på några år.

Är det ett typ gunnebo så håller det länge länge inväxt i en häck.
Jag får be grannen sätta Gunnebo helt enkelt!
 
  • Gilla
KateVN och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag får be grannen sätta Gunnebo helt enkelt!
Fast om de inte har hund eller flyktbenägna barn så fyller ju dessa dagisstängsel inte någon vidare funktion. Dom är ju inte vackra och ger vare sig insyn- eller bullerskydd så om de ska sättas upp och förväntas bli överväxta av en häck ser jag inte poängen utom möjligen att markera tomtgräns på ett otympligt vis.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Rent generellt tycker jag väl att grannen ska fråga om hen behöver ha tillgång till din tomt!
Samtidigt kanske inte ens dom visste att gräveran skulle ta den vägen (om det inte är uppenbart)? Men å andra sidan kan man ju knacka på och berätta tat man kommer gräva lite för granssämjans skull.

Har dom inte orsakat någon skada/återställt så är det inte så mkt att orda om, och staket på sin tomt får dom ju bygga (en fördel är ju också att det då är tydligt vilken sida dom skall hålla sig på). Men jag hade nog gått över och sagt typ: "Såg att det körde om kring en grävare hos mig förut som fixade ditt staket. Nu gick det bra, men det vore bra om du kunde säga till om det behövs något liknande igen"
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Men det är ju väldigt konstigt att åka in på annan persons gräsmatta utan att fråga om lov. Det gör man ju bara inte. Blev det nå missförstånd mellan grävmaskinist och kunden. Bra ändå att de återställt skadan de gjort.
 
  • Gilla
emmjo och 7 till
  • Laddar…
Funderar på vad det är för monsterstaket som kräver grävare för plintarna? :thinking:
 
  • Haha
Harpgear
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
som kräver grävare för plintarna? :thinking:
Har man "monstermark" krävs grävare även om det bara rör sig om ett fåtal mindre plintar. Jag skulle påstå att det främst är markens beskaffenhet som avgör om det är realistiskt att handgräva, inte hålens storlek.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Det är denna typ av kommentarer som får mig att fundera över din fråga i #8 "Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat?"

Varför har du överhuvudtaget en åsikt om grannens projekt ur denna aspekt? Varför tycker du att det angår dig om de blir klara eller ej? En aning "gubbsurhet" tycker jag mig kanske ana... ;)
Behöver du ens fundera på det? Det är väl ganska uppenbart att icke färdigställt ser skit ut och stör. Sen att man inte har med det att göra till en viss gräns är kanske sant men nog fan får man ha en åsikt utan att vara en sur gubbe.
 
  • Gilla
  • Wow
Finnpucko och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Behöver du ens fundera på det? Det är väl ganska uppenbart att icke färdigställt ser skit ut och stör. Sen att man inte har med det att göra till en viss gräns är kanske sant men nog fan får man ha en åsikt utan att vara en sur gubbe.
Vad menar du är egentligen? Att det "är befogat" att ha åsikter om en grannes ej färdigställda projekt eftersom det "ser skit ut och stör" trots att man inte har med det att göra. För det är det du skriver.

Jag tror vi får "agree to disagree" för jag tycker att möjligen är begripligt men jag har svårt att se att det är befogat. Var och en på sin tomt bör väl gälla i bägge riktningar?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
O
B Byggsnyggen skrev:
Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Jag förstår dig. Det låter som du borde fundera på att bygga ett staket i tomtgränsen! Det är ett utmärkt sätt att avgränsa era tomter, och garanterar att de håller sig på sin sida. Staket är som regel bygglovsfria och kräver varken grannens tillåtelse, bygglov eller bygganmälan så länge det inte är för högt.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Erik Salhammar och 6 till
  • Laddar…
O
Anna_H Anna_H skrev:
Det som gäller enligt lag är ju att du inte får gå in på grannens tomt för att göra underhåll på dina grejer utan lov. Därav praxis 50 cm.
Det där är tyvärr ett vanligt tankefel hos tjänstemän. De förstår oftast inte att deras enda uppgift är att informera om gällande krav och sedan godkänna alla lösningar som uppfyller dessa. Det skall inte spela någon roll vad de tycker om lösningen så länge den uppfyller faktisk formalia. Tjänstemän är inte anställda för att ha åsikter.

Givet kravet att det skall gå att underhålla staketet utan att beträda omgivande mark kan visserligen lösas genom att flytta in staketet 50 centimeter. Det går dock precis lika bra att t.ex. ha sektioner som går att fälla eller rotera. En annan lösning är att helt enkelt skriva ett servitut med grannfastigheten som ger rätt att beträda marken för underhåll av staketet. Det finns helt enkelt flera olika sätt att uppfylla underhållskravet. En kommun som lägger sig till med en specifik lösning som "praxis" och kategoriskt underkänner allt annat förtjänar ett ärende hos högre instans.
 
  • Gilla
Marmar77 och 6 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det där är tyvärr ett vanligt tankefel hos tjänstemän.
O Steamboy skrev:
en kommun som lägger sig till med en specifik lösning som "praxis" och kategoriskt underkänner allt annat förtjänar ett ärende hos högre instans.
Nu hänger jag inte med. Vad kom tjänstemän och underkännande kommuner ifrån?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med. Vad kom tjänstemän och underkännande kommuner ifrån?
Tre personer klädda i röda medeltida dräkter och hattar, en bär ett guldigt kors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
-MH- och 3 till
  • Laddar…
O
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med. Vad kom tjänstemän och underkännande kommuner ifrån?
Det var ett svar till @Anna_H som gjorde påståenden om vad lagar och praxis säger. Nu hade @Claes Sörmland i och för sig redan förklarat att de som skrivit inte stämmer och att det inte finns några sådana lagar. TS kan alltså inte gå till grannen och hävda att staketet minsann måste flyttas in en halvmeter på tomten för att vara "lagligt", även om vissa kommuner har "praxis" om en halvmeter.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
även om vissa kommuner har "praxis" om en halvmeter.
Jag har nog tolkat diskussionen kring praxis som "hur brukar man göra" och inget som är kopplat till någon kommuns åsikter. Men strunt samma, det var inget viktigt sidospår.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Svårt att veta då jag varken känner dig, grannen eller situationen. Klart är att din granne ska hålla sig på sin sida gränsen. Lika klart är att det normalt inte rör dig vad som sker där. Jag förstår att man kan irritera sig på "någon cm in på vår tomt" men har dess få centimetrar någon reell betydelse egentligen? Vet ni ens med så stor säkerhet var gränsen går att man kan prata om "någon cm"?
Ger man någon ett lillfinger tar den snart hela handen (gammal svenskt ordspråk).
Man bör alltså ge ett annat finger än lillfingret.
 
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.