Hej. Någon med erfarenhet kring båtlagning? Är det ens möjligt att laga så stort? Epoxi eller polyester? Kan jag fylla igen hålet med att knacka i en regel innan jag plastar? Hålet är ca 1m långt 2cm brett och 10cm djupt.
 
  • Ett långt och smalt hål på ungefär en meter syns på båtens skrov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är lagningsbart.
vad menar du 10 cm djupt? Dubbelbottnad? I så fall måste du börja med att kolla ev skador på fyllningen.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja det är lagningsbart.
vad menar du 10 cm djupt? Dubbelbottnad? I så fall måste du börja med att kolla ev skador på fyllningen.
Det är som en regel som går i botten kanske och den är ca 10 tjock.
 
Träregel? Det finns några viktiga saker här.
Är den murken?
Är den torr?
Är den torr?
Är den torr?
Du vill inte plasta in fukt och måste börja med att byta ut/torka kölsvinsbalken
 
Den är torr det är hål igenom båten pga en metallfena som åkt ner när man kommer upp i fart. Den konstruktionen har jag tagit bort där av hålet.
 
Hur ser det ut på insidan (alltså inte inne i hålet utan där man sitter i båten)?
Låter som någon slags sänkköl?
 
Jag skulle laga det där med plasta över kölen, vika mattor över springan och bygga upp flera lager.
Vill du dessutom fylla springan kan du antingen låta glasfibermattan hänga ner lite för att sen fylla. Alt lägga nåt från andra sidan som mothåll, ex blåsa upp plastpåsar men då måste du kanske ta hål i dunken för att komma åt
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur ser det ut på insidan (alltså inte inne i hålet utan där man sitter i båten)?
Låter som någon slags sänkköl?
Den I mitten jag tagit bort.
 
Filip90tal Filip90tal skrev:
Den I mitten jag tagit bort.
 
  • Renoveringsprojekt av en gammal båt med paddlar, bänk och motor utlagda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ursprungligen en segelbåt, och fenan i fråga kallas centerbord. Utan centerbordet kommer du inte kunna segla båten, men det är kanske inte aktuellt?

För att plasta igen centerbordstrumman kan du göra så här:
1. Slipa ytan runt om spåret med grovt papper, 36-40 korn, ca 30-40cm ut på skrovet åt alla håll. Lågvarvig vinkelslip och fiberrondeller är bra.
2. Skär till ett block divinycell eller liknande och tryck in i spåret.
3. Plasta över med 5-10 lager huggen glasfibermatta i polyester. Välj hellre flera lager tunn matta än få lager tjock matta.
4. Slipa jämt mot gamla gelcoaten. Ett dåligt arbete kommer här kommer bli mycket obra för bränsleförbrukningen.
5. Lägg ny topcoat över lagningen och en bit ut på gamla gelcoaten.
6. Gör samma sak invändigt. Men här är inte ytan så viktig.

Eller, skaffa rigg, roder och centerbord och njut av att segla istället.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vid all plastning är det viktigt att göra rent ordentligt före alla moment. Tvätta först bort all "vanlig" smuts med något vanligt rengöringsmedel (t ex Ajax eller såpa). Avfetta därefter med aceton som man köper i 3 eller 5 litersdunkar hos de som levererar plasten. Det krävs speciella handskar som tål aceton. Handskar av butylgummi är bäst men svåra att hitta. Plastleverantören (t ex Seasea eller Erlandssons brygga) säljer handskar som håller ca en arbetsdag. Var noga med att skydda huden. Andningsmask med partikelfilter behövs vid slipning samt gasfilter vid tvättning med aceton samt plastning. Tag på mask innan burken öppnas. Vanlig polyesterplast är nog lämplig för arbetet. Polyester med tillsatt färgmedel kallas gelcoat. För slutstrykningen använder man topcoat. Topcoat är gelcot med inblandning av 5% vax (läs på burken). Det är viktigt att använda rätt mängd härdare, att alla materiel håller minst 18 eller 20 grader (läs anvisningar för valda material) under hela arbetet t o m att plasten har härdat ut helt. Det är viktigt att blanda vax och topcoat väldigt väl med plasten. Rör med omrörare i flera minuter.

Segla kanske är ett bättre alternativ om befintlig plast är hel.
 
Tack för behjälpliga svar. Vad tror ni om idéen att slå i en regel som precis kommer att passa i springan/hålet och plasta över den? Kan jag måla bottenfärgen direkt på glasfibern när jag är klar?
 
Undvik trä, det ruttnar....
 
Det bör fungera att plasta fast och över en regel. Arbetsgången när man plastar är att lägga på glasfiber som dränks med polyesterplast (ofärgad polyester d v s inte gelcoat). Man lägger flera lager glasfiber och polyester beroende på hur tjockt och starkt skikt man behöver. Därefter 1-2 lager gelcoat och sist 1 lager topcoat. Det finns en hel del beskrivningar av det här på nätet. Starkast blir det om man lägger de olika lagren vått-i-vått d v s innan föregående lager har härdat helt. Seasea har haft en beskrivning av plastning på deras hemsida. Epoxy har liknande arbetssätt men är mer hälsofarligt än polyester. Epoxy går att lägga på polyester men det omvända går inte. Epoxy är förutom hälsofarligt även mycket dyrare än polyester. Måla över med bottenfärg kanske går att utesluta för en båt som inte ligger så länge i vattnet.
 
En annan sorts "lagning" är att du sätter dit en slitskena av plåt längs med kölen. Den döljer en ful tätning men om du nu har plockat bort lådan som helhet så behöver du förstärka upp skrovet då det kommer att bli ganska rankt i och med den stora konstruktionsförändringen... Vill det sig illa kommer vattentrycket att fläka upp din lagning och det gör att du hänger i flytvästen väldigt snart. Lite oklart vad du har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.