Har varit hos M2 Stockholm och köpt kakel till badrummet. Ville helst ha laserskurna plattor, men tyckte de var lite för dyra så det blev vanliga istället... Var idag förbi Alfa Keramik i Bromma och hittade jättebilliga laserskurna kakelplattor. Jag funderar nu på att lämna tillbaka kaklet till M2 och satsa på dessa istället. Frågan är om plattorna från Alfa Keramik är sämre än M2 eftersom de är så billiga. Har hört att kakel ska vara lackat tre gånger för att inte fukt ska tränga ner... Stämmer det? Hur kontrollerar jag detta i så fall? Vilka plattor ska jag välja?
 
Är kakel lackerat över huvud taget? Glaserat är det, men lackerat? Det var nytt för mig.
Det är inte kaklet som stoppar fuktinträngningen. Det är tätskiktet, under kakel och fix.
 
Kakel vet jag inte om det spelar så stor roll om man väljer ett billigt men klinkers kan jag inte rekommendera att köpa det billigaste. Vi köpte en billig sort till klädkammaren och den lossnar det flisor ur fast man knappt är där inne. Som tur är så har vi bara lagt det i klädkammaren.
 
Så det spelar alltså ingen roll om kaklet är glaserat färre än 3 gånger? Finns det något annat man bör tänka på innan man köper billigt kakel?

Men klinkers ska man alltså satsa på lite dyrare variant. Tack för tipset!
 
Hemmakatten
Billigt kakel har oftast inte glaserade kanter vilket innebär att man vid fogningen ibland ser den ofärgade kanten. kanterna kan också vara vassare på billigt kakel. Jag har också för mig att billigt kakel oftare görs av enklare/sämre lera vilken innebär att den ärlättare/porösare och då har lättare att gå sönder om man skulle råka slå nåt hårt i platten. Även finishen kan skilja. En glasyr kan vara mer porös, matt, gropig och därmed svårare att göra ren. Huruvida det är så med det kakel du hittat vet jag inte. Du får helt enkelt titta och jämföra med det dyrare.
 
Billigt kakel är inte så dåligt som en del vill påstå. Ska du lägga golv med klinkers och det ska vara en mottagning på ditt jättevälbesökta företag så kanske det är läge att lägga några kronor extra men gäller det ett badrum och väggar eller golv så fungerar billigt kakel lika bra som dyrt. Det som kan skilja lite är kanterna som skrevs här ovanför men fogar du noga så märks det inte, storleken på kaklet kan också skilja lite mer än på dyrt kakel även om jag sett väldigt stor skillnad även på riktigt dyrt kakel. Storleken mellan plattorna alltså.
När det gäller fukt så är det lugnt, där skiljer det ingenting och även om det skulle göra det så är det tätskiktet som ska skydda.
 
Tack för alla tipsen! I helgen köpte vi kaklet och jag tycker det verkar helt ok. Så fint paketerade de var har jag inte sett tidigare! Nu återstår det bara att se hur det ser ut när det kommer upp på väggen!
 
Finns det inte typ PEI värden på kakel o klinkers?

Nått slags fuktmotstånds värden? Nån som vet mer om dessa värden?
 
Åsa76 skrev:
Finns det inte typ PEI värden på kakel o klinkers?

Nått slags fuktmotstånds värden? Nån som vet mer om dessa värden?
Är inte det lite onödigt? Plattans uppgift är ju inte att fuktspärra. Fogen släpper igenom fukt också. Du har ju tätskiktet bakom som fuktspärrar.
 
it-snubben skrev:
Är inte det lite onödigt? Plattans uppgift är ju inte att fuktspärra. Fogen släpper igenom fukt också. Du har ju tätskiktet bakom som fuktspärrar.
Jo, PEI värden är inte påhittade av mig......
 
Nä, det förstår jag, men det var tillämpningen på kakel som jag blev lite brydd över.
 
Åsa76 skrev:
Jo, PEI värden är inte påhittade av mig......
Är inte detta värde mer av intresse för fuktupptagning utomhus med påföljande risk för vattensprängning vid frost ?
Något annat sammanhang är det knappast särskilt intressant vid i en villa.
Möjligen i industri och livsmedelsammanhang men i villa, nja...
 
Det intressanta är fuktupptagningsförmågan, och detta är i huvudsak när man ska lägga plattor utomhus. Även när man har golvvärme vill man inte lägga plattor som tar upp för mycket vatten.

En grov klassning görs ju redan i begreppen "kakel" och "klinkers", där skillnaden är hur mycket vatten de kan ta upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.