Vi har nyligen köpt en ny robotdammsugare, en svart istället för en vit som förra gången. Vi har väldigt ljusa trägolv, vitipgmenterad ek och jag har nu på två ställen hittat svaga svaga raka mörka streck på golvet. Väldigt svårt att få bort. De kan ha varit där förut och kommit av barnens lek med tex rullbilar, men är också lite bekymrad om nya robotdammsugare kanske orsakat det.

Svart gummi, tex däcken och stötskydden, borde ju kunna färga av sig och skapa märken på ljusa golv? Någon med erfarenhet från att.robotdammsugare skadar golv?
 
  • Gilla
Joakim_st
  • Laddar…
Det är inte så att den fått med sig ngt som skapat märke?
 
Vår robot träffar ibland listerna som är vita och gör lite märken. Man måste gå väldigt nära för att se det så vi bryr oss inte men om din robot snurrar hjulen när den ska svänga så kan det ju bli märken av det.
 
D Droynas skrev:
Vår robot träffar ibland listerna som är vita och gör lite märken. Man måste gå väldigt nära för att se det så vi bryr oss inte men om din robot snurrar hjulen när den ska svänga så kan det ju bli märken av det.
Jag hade en rdammsugare som gjorde detta också. Det gjorde mig rätt så irriterad. Nu har jag gjort mig av med den och skaffat en sopkvast med skyffel.
 
  • Haha
  • Gilla
kattlucka och 8 till
  • Laddar…
Hos oss skulle jag säga att barnen står för 99% av alla märken/jack/skador i golvet. 1% gjorde jag själv :cool:
Roboten är hos oss iallafall det skonsammaste för golvet, men då jämför jag med en 1åring och en 3åring
 
  • Gilla
  • Haha
Bosse Len och 3 till
  • Laddar…
Hade den vita dammsugaren vita däck? :thinking:
 
  • Gilla
Maz0n och 2 till
  • Laddar…
Leta upp gummiband i lämplig storlek, sånnadär breda, och sätt på hjulen, prova å se, dom håller ett tag
 
  • Gilla
SvanteGp och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
En bild skulle underlätta gissandet.

Jag skulle i första hand syna barnens leksaker. Har själv erfarenhet av en lära gå vagn som orsakade lite märken. Roboten som gick dagligen i flera år innan det inträffade, gjorde dock sin rengöring utan att lämna spår.

Jag har lite svårt att se hur en lätt liten robot skulle kunna orsaka svåra märken i ett hårt golv, men det kanske är möjligt om något fastnar under den? :thinking:

Om det vore ett stort problem så borde man ju hört om det tidigare tänker jag, eller läst det i recensionerna.
 
Har endast märkt att vår robot gör märken i nivålisterna mellan de olika golven (övergång från klinker till trägolv).

Märken i trägolvet ska den inte göra, jag hade inspekterat undersidan så att det inte sitter något skit undertill som kan skada golvet.
 
Får samma på vårt furugolv. Svarta ränder och donutringar... är väl däcken. Har en cleanmate.
 
N Timoteja skrev:
Vi har nyligen köpt en ny robotdammsugare, en svart istället för en vit som förra gången. Vi har väldigt ljusa trägolv, vitipgmenterad ek och jag har nu på två ställen hittat svaga svaga raka mörka streck på golvet. Väldigt svårt att få bort. De kan ha varit där förut och kommit av barnens lek med tex rullbilar, men är också lite bekymrad om nya robotdammsugare kanske orsakat det.

Svart gummi, tex däcken och stötskydden, borde ju kunna färga av sig och skapa märken på ljusa golv? Någon med erfarenhet från att.robotdammsugare skadar golv?
Hjulen kan ju inte orsaka några svarta streck när roboten går rakt fram, den slirar ju inte. Stötskydden kan ju inte heller orsaka några streck på golvet då de sitter minst 5 mm över golvet. Lyft upp den och kolla så att inget har fastnat under den som sticker ut, finns där inget så får du nog kolla vad barnen har för leksaker som möjligen kan orsaka strecken. Jag har en Xiaomi robot, visserligen vit men den kan heller inte göra några svarta streck då hjulen är ljusgrå och den kör heller aldrig mot något så hårt att stötskydden kan orsaka några skador.
 
  • Gilla
MartinOW
  • Laddar…
R
Vilken robot gäller det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.