"Alla" säger att man skall använda FTX eftersom moderna hus byggs helt täta, men gäller detta även för stenhus (lättbetong) som det sägs att dom "andas" genom väggarna?
 
Det här är en väldigt intressant fråga jag också är intresserad av att höra svaret på!

Om man tätar fönster och dörrar ordentligt, kan man låta bli att täta väggarna av lättbetong och ändå ha ett väl fungerande FTX-system? Eller blir det för mycket värmeförluster med kall luft som kommer in genom väggarna?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag kan nog inte svara på detta men vi har installerar FTX ventilation i vårat tegelhus från 1968. Stommen är av lättbetong (blåbetong). Anledningen till att vi gjorde det var att vi hade höga radonvärden från blåbetongen. Nu har vi bra värden.

I samma veva bytte vi all fönster och fönsterdörrar i hela huset till 3-glas superenergi, argongas och allt lull lull som fönster kan ha :)

Jag kan inte påstå att elräkningen är märkbart högre efter detta. Känns som den är som den alltid har varit.

Underbart med mekanisk till och frånluftsventilaton kan jag säga. Känns alltid väldigt frisk och fräscht inomhus.
 
zachris skrev:
"Alla" säger att man skall använda FTX eftersom moderna hus byggs helt täta, men gäller detta även för stenhus (lättbetong) som det sägs att dom "andas" genom väggarna?
Väggarna i ett lättbetonghus blir fullständigt täta.
Tätheten för anslutningar mot fönster och dörrar beror som alltid på vald metod och hur noga man utför tätningsarbetet.
 
Jag har alltid undrat vad det här med "väggar som andas" innebär. Efter att läst massa lättbetonginlägg här på forumet börjar jag tro att folk egentligen menar att det finns någon slags fuktvandring i putsade lättbetongväggar.

I så fall skulle det vara fukt snarare än luft som väggarna andas och man skulle kunna säga att väggarna har alltså gälar snarare än lungor! ;)

Det du säger, anaitis, styrker min uppfattning eftersom du säger att väggarna faktiskt är helt täta (för luft).
 
Precis. Fukt vandrar i stenväggar. Man diffusionsspärrar inte stenkonstruktioner för att de inte skadas av fukten som träväggar gör.

Stenväggar med tjockputs är vindtät om den är korrekt gjord. Den är dock inte vattentät varför vi blev avrådda från denna byggmetod av kommunens byggnadsinspektör då vi ska bygga i ett slagregnsutsatt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.