Jag skall byta från glaspartier till fönster och riktiga väggar (och en dörr). Huset ligger utanför detaljplan (just nu) och fasadändring är därmed bygglovsbefriat. Ingen anmälan behövs heller om jag förstått rätt.

Detaljplan är på gång. Hur långt måste jag kommit med ombyggnaden innan detaljplan införs, för att slippa ansöka om bygglov?
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Jag skall byta från glaspartier till fönster och riktiga väggar (och en dörr). Huset ligger utanför detaljplan (just nu) och fasadändring är därmed bygglovsbefriat. Ingen anmälan behövs heller om jag förstått rätt.

Detaljplan är på gång. Hur långt måste jag kommit med ombyggnaden innan detaljplan införs, för att slippa ansöka om bygglov?
Du ska väl ha påbörjat åtgärden. Först när detaljplanen vinner laga kraft så gäller den. Det kommer att ta en väldig tid med detaljplanen och har ni fastighetsägare lite önskemål så tar det ännu längre tid. Och överklagar någon...

Mitt tips är att vara aktiv och se till att kommunen inte detaljreglerar en massa saker. Det skapar en enorm frustration i framtiden. Arbeta för en flexibel plan. Se också till att era fastigheter inte blir planstridiga. Det är väldigt vanligt när kommuner slarvar fram detaljplaner utan att utreda ordentligt och skapar elände framgent. Och om det är planerat för enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Ja, då har jag många tips. Om jag bara hade vetat där för 15 år sedan. Och dagvattnet brukar de också slarva med...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ska väl ha påbörjat åtgärden.
Vill gärna vara säker, eftersom jag är så långsam. :cool:

Jag är nog den enda fastighetsäganre i området som inte har täta diskussioiner på politisk- och tjänstemannanivå om den här detaljplanen, det har startats och startats om flera gånger. Delar av området verkar just nu kunna bli samfällighetsdriven väg, medan min vägdel då blir kommunal.

De kom med ett förslag för några år sedan, fick politisk backning och är nu på väg med ett uppdaterat förslag. Detaljplanen planeras antas i vår, står det på hemsidan.

Vad för typ av överklagande skulle kunna försinka en plan med ett halvår eller så? Frågar för en vän...
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Vad för typ av överklagande skulle kunna försinka en plan med ett halvår eller så? Frågar för en vän...
Läs här om överklagan av detaljplan:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...erklagande-till-mark--och-miljodomstolen/vem/

Det verkar som att man måste ha lämnat skriftliga synpunkter innan granskaningstiden har gått ut för att få överklaga. Så du kanske har missat din chans.
 
Jag hade allt lite synpuntekr för 5 år sedan när förra versionen ställdes ut, så det kravet skall väl klaras. Och då får man klaga på lite vad som helst sen, tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.