Hej,
Jag letar efter planhyvlad ek för att bygga hyllplan till inbyggda bokhyllor. Djupet är ca 300mm i bokhyllorna. Har ringt ett par brädgårdar och tittat på de vanliga bygghandlarna, de kan leverera planhyvlad ek till ca 150mm bredd, men inte mer. När jag tittar på företag som tillverkar limfog börjar de kring 500-600 mm i bredd. Verkar alltså vara svårt att hitta i måttet jag önskar mig. Någon som har några tips eller kloka tankar här? Bifogar bild på en av de tänkta bokhyllorna.
 
  • Tomt hörnrum med vitmålade väggar och öppen dörr, förberett för inbyggnad av bokhyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
En ekbänkskiva på ~600mm kan klyvas till två ~300mm skivor. Med lite tur kan det göras redan på inhandlingsstället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Smarteus skrev:
[länk]
något sånt här eller jag kanske missuppfattar måtten?
Måtten är nog rätt, men det är inte ek i skivorna.
 
Hep Hep skrev:
Måtten är nog rätt, men det är inte ek i skivorna.
Ah sorry ser det nu också. :)
”Hyllplanen är gjorda av MFC (Spånskiva med melaminyta). Kärnan i hyllplanen utgörs således av spånplatta.”
 
Synd att limfogat inte är i närheten av lika snyggt som ett enda trästycke. Men det kanske inte finns ek i sådana dimensioner idag.
 
H Hemohes01 skrev:
Synd att limfogat inte är i närheten av lika snyggt som ett enda trästycke. Men det kanske inte finns ek i sådana dimensioner idag.
Det finns om man är beredd att betala priset.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Allt har ett pris och det finns.
Men du kan inte köpa det i bygghandel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Massivt virke i den dimensionen (brett, tunnt) har ju en tendens att slå sig. Är det inte bättre att ta 2x150 mm i stället? Möjligen skruva ned dom med snygga mässingsskruvar i bärreglar?
 
Jag köpte en fläskig råsågad ekplanka nyss i listkvalitet, som med rätt utrustning blir i den bredd du vill när den är hyvlad. Om jag minns rätt var den ungefär 3 meter lång 35 cm bred och ca 5 cm tjock för 2000 sek. Ur en sådan får man ut några hyllplan. Lite vanskligt att bara hyvla ner en så bred planka, då det finns risk att den kupar sig med tiden, men klyver man i mitten och limmar ihop på samma ställe borde det bli både stabilt och osynligt.

Så visst går det att hitta 30 cm breda hyllplan, men inte i butik och ska de vara färdiga är det nog något snickeri som kan fixa.
 
Bauhaus har ganska ofta det inne även om det inte visas på hemsidan. Oftast okantad men du bör kunna hitta 30 bredd. Det kommer dock kosta rejält jämfört med limfog eller fanerad.

Fanerad skiva (med riktigt trä, inte ikea varianten) som du själv förser med kant är billigare, formstabilt och mycket likt massivt trä. Men kräver lite jobb. Dock inte dyra verktyg. Tror det finns på calexicowood.se
 
C
Bredare än 145, i sällsynta undantagsfall 200 har jag aldrig sett i bygghandeln.
Och då är det oftast plankor som är krokiga som jäkla makaroner, odugligt till finsnickeri.
Inte ovanligt när man besöker ekhyllan att det står någon gubbe där som dragit fram varenda planka i jakt på något användbart.

Nä, vill man ha 300 får man nog vända sig till en snickerileverantör.
 
Om man inte vill göra jobbet själv utifrån en okantad ekplanka (ganska god tillgång på blocket och facebookgrupper), så finns det ju snickerier som gör bord och bänkskivor ur ett stycke trä t.ex. Bordsherren.
Man får räkna med sprickor som behöver stabiliseras när man kommer upp I dimensionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.